Laiva
ir caura!
Saruna
ar bijušo Īpašu uzdevumu ministru sabiedrības integrācijas
lietās ministru, Ainaru Latkovski
Integrācijas
procesi Eiropā atrodas krustcelēs. Pirmkārt, tāpēc, ka
Eiropa tagad ir kļuvusi daudz plašāka, un, otrkārt, tāpēc,
ka mainās sociāli ekonomiskie apstākļi arī tās saucamajās
vecajās dalībvalstīs: divas vai trīs paaudzes ilgusī labklājība
nu vairs nav pašsaprotama nākotne. Aizvien straujāk pieaugošā
konkurence un tai sekojošā sociālā spriedze liek pārvērtēt
arī integrācijas politiku. Laiva ir pilna, vairāk vietu
nav! tādus signālus no tā saucamajām labklājības zemēm
mēs dzirdējām jau 90-to gadu sākumā. Tagad ir konstatēts,
ka laiva ir ne tikai pilna, bet, ka tā ir arī caura! Tā ir
steigšus jāmaina domas par integrāciju ir jāmaina. Lielā
multikulturālisma [jeb pārliecības par dažādu kultūru
harmonisku līdzāspastāvēšanu vienā sabiedrībā] cerība
ir izčākstējusi. Postmodernisma vilciens no vecās Eiropas
aizbrauc. Mums ir jāuzmanās, ka atgriežoties Eiropā, mēs
neielecam viņu pagātnē jau aizgājušā vilcienā.
Rietumu labklājības valstīs tiek pieņemti naturalizācijas
noteikumi, kuri sāk tuvināties tai izpratnei, kāda ir mums un
par kuru daži rietumnieki mūs ir mēģinājuši ne tikai
kaunināt, bet arī draudējuši ar represijām.
Ko
mūsdienu Eiropas sarežģītajā situācijā nozīmē integrācija?
Ainars
Latkovskis:
Nemaz nav tik vienkārši atbildēt. Es piekrītu, ka ar
mulitikulturālismu visus caurumus, tā sacīt, neaizbāzīsi.
Tas, kas notiek Nīderlandē, notiek Parīzē vai Skandināvijā,
tiešām rāda, ka būtībā šī ideja grūst. Tās balsti
nebija diez cik stabili. Mans skatījums uz šo problēmu ir:
bez tiesībām ir arī pienākumi, tad tā ir īsta integrācija.
Multikulturālisms grūst lielā mērā tāpēc, ka multikulturālas
sabiedrības veidošana jau pašā sākumā bija vienpusīga:
jau no pagājušā gadsimta sešdesmitajiem gadiem, kad Rietumu
sabiedrībā sākas strauja augšupeja, liberāļi pievērsās
tikai tiesību pusei. Ekonomiskās izaugsmes laikā trūka darba
roku un Vācija, kā arī Nīderlandē aicināja viesstrādniekus
no citām valstīm. Latvijā kaut kā vairāk ir pazīstams Vācijas
piemērs, bet tādi paši procesi ir bijuši arī Francijā un
citur, kur tika uzņemts darbaspēks no bijušajām kolonijām.
Vācijā vairāk no Turcijas, Nīderlandē vairāk no Marokas. Kāda
bija šo valstu domāšana un kādas bija pašu uzņēmēju
intereses? Vajadzēja mehānisku darbu izpildītājus, kam varēja,
pārfrāzējot, teikt: redzi, apaļo vel, kantaino nes. Vēl
šeit ir slota un te ir tā poga, kura tev ir jānospiež. Bet
vairāk arī neko neprasi! Principā cilvēks, ierodoties no
zemēm, kur runa ir par izdzīvošanu, Vācijā saņemot darbu
un dzīvokli un visu, kas pienākas, ātri aptver, kāpēc viņa
situācija ir tāda, kāda tā ir un ko viņš ir ieguvis attiecībā
pret to situāciju, no kuras viņš ir aizbēdzis. Citādāk ir
viņu bērniem, kas ir piedzimuši turpat Vācijā vai Holandē.
Sasniedzot 16 vai 17 gadu vecumu, viņiem nu nekādi nav
skaidrs, kāpēc viņu situācija ir atšķirīga no vācieša
vai no tā paša holandieša - kādēļ ir atšķirības sociālā
statusā un iespējās. Kad šurpu aicināja viņa vecākus,
bija nepieciešams darbaspēks, un liberālā likumdošana bija
ieinteresēta izcīnīt viņiem tiesības, bet neviens neuzlika
toreiz viņiem par pienākumu iemācīties valodu, tradīcijas,
tikumus. Tā bija liela kļūda. Līdz šim brīdim Nīderlandē
ir iebraucēji, kuri tur dzīvo vairāk kā 30 gadus un nerunā
holandiešu valodā. Viņi tagad ir apjēguši un intensīvi
organizē kursus, valsts mēģina viņus integrēt. Bet situācija
ir tāda, ka vecāki jau nevar izsekot līdzi tiem bērniem, un
kāda attieksme pret to ir viņu ģimenē. Jo ģimenei tāpat ir
ne tikai tiesības, teiksim, uz skolu, uz izglītības saņemšanu,
bet arī pienākums ar visu bērna audzināšanu atbalstīt
skolas centienus. Un šajā vietā mēs ieraugām Latviju, un šeit
var saprast, kāda jēga ir mūsu stingrajiem naturalizācijas
noteikumiem. Tā ir tieši pienākuma definēšanā pret valsti.
Un, interesanti, kādas attīstības tendences ir Rietumu valstīs.
Pagājušā gada 1. novembrī Apvienotā Karaliste pieņēma
naturalizācijas noteikumus Life
in the UK. Tajos darbojas tāds princips: ja tu dzīvo kādā
valstī, tad tev ir jāapzinās, kas tā ir pa valsti un kādi
tajā spēles noteikumi. Holandē šobrīd ir ieviesta pat vēl
stingrāka kārtība: ja tu dzīvo, piemēram, Marokā un gribi
aizprecēties uz Holandi, tad tev ir jāiet uz savas zemes
Holandes vēstniecību, un tur jānokārto naturalizācijas
noteikumos paredzētais valodas eksāmens pirms došanās prom
uz Holandi.
Lai
cik dīvaini būtu, tās ir samērā stingras prasības, kuras
tiek ieviestas zemē, kas līdz šim ir bijusi viena no liberālākām
valstīm un kultūrām attiecībā pret ārzemnieku ieceļošanu.
Jā,
viņiem tagad ir izveidots tāds pats Integrācijas ministra
postenis, kāds ir mums. Integrācijas ministres Ritas Verdonkas
uzstādījums tagad ir tāds: mēs gribam pēc iespējas mazāk
imigrācijas, jo ir jāstrādā ar tiem, kuri iebraukuši vēl tālajos
70. gados. Mēs Latvijā savukārt dabūjam integrēt tos,
kas te ir iebraukuši vēl senāk uzreiz pēc Otrā pasaules
kara. Sarunās ar Nīderlandes integrācijas ministri mēs
vienojāmies, ka tas ir nenormāli grūts darbs, jo efektīga
integrācija tādos apstākļos, kad integrējamais cilvēks
gadu desmitiem nav apzinājies, ka viņš dzīvo jau citā
sabiedrībā ar citiem likumiem un citām tradīcijām, faktiski
ir ļoti apgrūtināta. Bet ir vēl joprojām tādi Rietumu
liberāļi, kuri uzskata, ka integrācijas uzlabošana var
notikt caur vēl lielāku tiesību piešķiršanu. Pēdējais no
tāda tipa politiķiem Severīna kungs no Eiropas Padomes pat
sarunās pie manis , jau sāka bīdīt šo te ideju. Vai arī
šeit Latvijā nevajadzētu to darīt tādā pašā veidā? Tad
es viņam pajautāju, vai Jūs zināt, cik liels ir latviešu īpatsvars
galvaspilsētā Rīgā un valstī kopumā? (Rīgā pēc pēdējiem
datiem dzīvo 43% latviešu, visā Latvijā 58,8 %).
Kā
tad Severīna kungs reaģēja?
Ir
tā, ka šie liberāļi meklē atbildi, kur tās nav. Dānija,
piemēram. Nesen piešķīra naudu budžetam jaunu musulmaņu
puišu apmācībai par sievietes lomu Dānijas sabiedrībā. Ja
cilvēkiem nav pienākuma integrēties sabiedrībā, tad viņi
var palikt dzīvot savos geto, turēties stingri tajās tradīcijās,
no kādām viņi ir nākuši. Paust no savas izcelsmes zemes pārmantotu
attieksmi pret dzīvi un vērtībām, arī pret sievieti un tās
lomu sabiedrībā. Un tad viņi nonāk skolā, un nav ko brīnīties,
ka viņi apgalvo par savām skolotājām: sieviete nemaz nevar būt
tā, kas māca. Jau skolas laikā izpaužas tas, ka viņi ir
atsvešināti no tās sabiedrības, kurā viņi tagad dzīvo. Dāņi
tāpēc tērē miljonus, lai ieaudzinātu respektu pret sievieti
musulmaņu puišiem. Konkrēts piemērs par to, cik tālu ar
šādu politiku var iet, nāk no Zviedrijas. Tur vienā no
lielpilsētām musulmaņu tēvi iebilst, ka viņu meitas skolā
tiek mācītās peldēt. Zviedrijā ir daudz ūdeņu, un tā ir
prasība, ka visiem bērniem noteiktā vecumā ir jāmāk peldēt.
(Tas būtībā ir skaidrs: arī mums ūdeņu netrūkst, un tāpat
arī būtu jābūt Latvijā, lai mazinātu nelaimes gadījumu
skaitu vēlāk). Bet šie tēvi iebilst un neatļauj savām meitām
mācīties. Skola un pašvaldība cenšas atrisināt radušos
problēmu un vaicā, kāpēc jūs nelaižat savas meitas šajā
apmācībā? Mums nepatīk, ka meitenes peldas kopā ar puišiem.
Labi, Zviedrija ir ļoti liberāla sabiedrība, skola piekāpjas:
nu tad sadalīsim grupās, lai meitenes peld atsevišķi! Taču
meitenes vēl joprojām netiek laistas uz nodarbībām. Kāpēc?
Tāpēc, ka šajā ūdenī ir bijuši puiši, un viņas tādā
nedrīkst peldēties. Tagad ir jautājums, vai skola un pašvaldība
pakļausies šīm prasībām un tērēs neparedzētus līdzekļus,
lai katru reizi (būtībā jau katru dienu vairākas reizes, jo
grupas jau mainās) nomainītu visu baseina ūdeni? Te ir jautājums:
cik tālu ies šī liberālisma pieeja. Šie cilvēki taču
zina, uz kurieni viņi ir atbraukuši. Te atgādinu par Holandes
pašreizējo praksi: pirms ierasties, iepazīt šīs zemes parašas,
kultūru, nolikt nepieciešamo valodas eksāmenu. Cik tālu
sabiedrība ir gatava iet šajā virzienā? Cik tālu vairākums
ir gatavs pakļauties mazākuma prasībām? Līdz ar to veidojas
tāda segregācija, ka tiek uzturēta no visas sabiedrības nošķirta
pasaule. Tad jau, mazajai geto pasaulei saskaroties ar sabiedrību
jeb ar lielo pasauli, nekas cits kā asa sadursme nesanāk. Sprādzieni
Londonas metro!
Varbūt
tomēr šiem ienācējiem no musulmaņu zemēm varētu palīdzēt
ar savdabīga šoka terapiju, piemēram, tādu, kādu tagad
izmanto Holandē: gatavojoties naturalizācijai, obligāta ir
dokumentālā filma par holandiešu reālo dzīvi. Tur tiek rādīta
vispārēja pludmale, kurā uzturas sievietes ar atkailinātām
krūtīm. Vai nu tu pieņem, ka šeit ir tādi fenomeni, vai nu
nenāc uz šādu zemi.
Starp
citu, pagājušā gada beigās Austrālijā notikušās
sadursmes un kautiņi starp dažādu tautību pārstāvjiem bija
saistīti ar to, ka atsevišķiem no arābu zemēm ieceļojušiem
jauniešiem tieši šī pludmales kultūra izraisīja sašutumu.
Tas noveda pie masu vardarbības šajā zemē.
Vai
šie Rietumu integrācijas speciālisti, kuri brauc šurp, lai
dotu mums padomus, gadījumā negrib pie mums īstenot pašu mājās
jau izgāzušos projektu, lai mēs ieviestu šeit tos
standartus, kas acīmredzami nedarbojas pašu zemē?
Grūti
pateikt, piemēram, pēdējā delegācija, ar kuru vēl tikos būdams
ministrs ierādās šurp no Eiropas Padomes tas bija
Juridiskās Komisijas priekšsēdētājs Severīna kungs. Viņš
arī diezgan atklāti pateica (kaut arī tas bija redzams no EP
internetā publicētajiem materiāliem), ka šurp ir ieradies pēc
Krievijas deputātu lūguma iepazīties ar mazākumtautību situāciju
Latvijā. Es aicināju Severīna kungu, lai viņš publicē
internetā, ka pēc vizītes Latvijā viņš ir aicināts arī
uz Maskavu, lai runātu par krievu minoritātes situāciju mūsu
zemē. Un es viņam atklāti teicu: vai tad nebūtu labāk
aizbraukt tepat uz Rēzekni vai Ludzu, lai iepazītos ar krievu
minoritātes dzīvi pie mums, nevis uz Maskavu? Uz to viņš man
atbildēja, ka Krievijai šajā procesā ir liela loma. Es gribu
pateikt, ka EP sūta šurp arī pareizos cilvēku tiesību
ekspertus. Arī Severīna kungs nav vis kādas labējas partijas
pārstāvis, bet tieši sociālists. Es teikšu atklāti, ka
nesaprotu šādas vizītes formu. Kad stājos ministra amatā,
man jau pirmajos mēnešos Ārlietu ministrija bija sarunājusi
tikšanos ar cilvēktiesību komisāru Ekeusa kungu viņa vizītes
Latvijā ietvaros. Man ar viņu bija jātiekas pirmajam no
Latvijas amatpersonām. Es biju precīzs. Manā kabinetā mēs
bijām sagatavojuši izstādi ar grāmatām un publikācijām,
kurās bija redzams, ka mēs atbalstam un sadarbojamies ar
krievu, ukraiņu, lietuviešu un poļu organizācijām un veicinām
viņu valodas, kultūras, svētku un pašapziņas uzturēšanu.
Gaidīju, gaidīju neviena nav. Izrādās, ka Ekeusa kungam
pirms tam ir sarunāta tikšanās ar Krievijas vēstnieku un tāpēc
viņš kavējās. Un kāda man nozīme viņam stāstīt kaut par
mūsu darbu, ja viņš pirms tam jau ir saņēmis pareizo
informāciju Krievijas vēstniecībā? Vienmēr kaut kā tiek
ievērotas Maskavas intereses, jo Krievija ir arī viena no liekākajām
maksātājām šajā organizācijā.
Protams,
Latvijai ļoti rūpīgi vajadzēja klausīties visos šajos
priekšlikumos un aizrādījumos līdz brīdim, kad mēs iestājāmies
Eiropas Savienībā un NATO. Tagad, kad viņi atbrauc, es saku,
ka tas ir smieklīgi. Nu labi, ejat uz Krievijas vēstniecību,
bet kāpēc tad ne uz Ukrainas, Baltkrievijas vai Polijas vēstniecību?
Jo ukraiņi un baltkrievi šeit arī ir lielākās nacionālās
minoritātes. Krievija ir uzņēmusies aizbildņa lomu pār
viesiem, kuri runā krieviski. Atcerieties, kā kādreiz skolā
mums klāstīja: ir radīta jauna vēsturiskas cilvēku kopība
padomju tauta, kas runā krievu valodā... (visi smejas).
Tagad Krievija ir izgudrojusi vēl jaunāku vēsturisku cilvēku
kopību, bet šoreiz Latvijā krievvalodīgie. Tas ir
absurdi.
Vai
nevarētu tomēr viņiem pašiem norādīt, ka attieksme pret
integrācijas problēmu ir stipri manījusies pašu mājas. Vācijā,
teiksim, kur līdz šim gandrīz vai neirotiski tika akcentētas
visliberālākās koncepcijas šajā sakarā, jau ir plaša
diskusija par šiem jautājumiem. Centrālajā presē, bet arī
cilvēku spriedumos vairojas pārliecība, ka tā sauktā multi-kulti
koncepcija ir izgāzusies, ka sabiedrībā vairs nav pārliecības
par tādas koncepcijas derīgumu...
Jā...Vācijā
viņi ir saskārušies ar tamlīdzīgām problēmām, un tas ir
licis pamainīt skatu punktus. Attiecībā uz mulitkulturālisma
ideju vispār, ir jāsaka, ka tā vēl jo projām pastāv, bet tā
brūk īpaši attiecībā pret jaunajiem imigrantiem, jo pret viņiem
ir nepieciešama cita politika. Tas ir izpaudies 2005. gada jūlija
rezolūcijā Par nacionālo minoritāšu aizsardzību un
diskriminācijas novēršanas politiku paplašinātajā Eiropas
Savienībā. Un tajā
tiek norādīts, ka nav konsekvences attiecībā pret tradicionālajām
minoritāšu kultūrām un pret jauniebraucējiem. Šo tradicionālo
minoritāšu, piemēram, Latvijas līvu un čigānu kultūras dzīve
ir jāveicina visādā formā, bet attiecībā uz jaunajiem
imigrantiem ir jāveido pavisam cita pieeja.
A.D:
Turcijas lielākā pilsēta ir Stambula. Bet jūs zināt, kas ir
Turcijas otrā lielākā pilsēta?
Nu
tā ir kāda Vācijas pilsēta, kur turku vairāk!
Te
ir runa par Kreicbergu, vienu lielu Berlīnes priekšpilsētu
rietumu daļā, ko jokojot mēdz dēvēt par Turcijas otru lielāko
pilsētu, jo tajā dominē turki. Jauniešu grupas tur vakaros
klejo pa ielām gluži kā Ņujorkas Hārlemā. No vienas puses
ir perfekti integrējušies Vācijā, it īpaši tās sociālo
pabalstu sistēmā, bet no otras puses viņi noraida šo
valsti un ignorē tās kārtību, izvirza prasības tai, ka viņiem
ir tiesības dzīvot Vācijā pēc saviem priekšstatiem un
likumiem... Tur pakāpeniski veidojas līdzīga situācija, kāda
ir šeit ar atsevišķiem radikāļu un imperiālistiski noskaņotu
krievvalodīgo grupām. Viņi gan dzīvo šajā zemē, bet
nicina šo valsti nepieņem sabiedrības modeli, kādu
nosaka LR Satversme. Šo noskaņojumu te Latvijā pauž lielākie
krieviski rakstošie laikraksti. Vācijā tagad ir līdzīgi.
Uzskatu,
ka mums vajadzētu ar lielāku labvēlību vajadzētu ņemt pretī
un visādi atbalstīt tos, kuri ir labvēlīgi Latvijas valstij
un draudzīgi. Vai nevarētu šos cilvēkus ar LR pilsoņu pasēm
saukt par latviešiem, nevis apzīmēt ar kaut kādu hibrīdu vārdu
krieviski runājošiem?
Tas
jau atkarīgs no cilvēka pašidentitātes. Daudzi cilvēki, tas
ir redzams, pēc uzvārdiem nāk no jauktām ģimenēm, bet
uzskata sevi par latviešiem. Arī padomju laikā cilvēkam pasē
varēja būt rakstīts jebkas, teiksim, polis vai kas cits. Bet
pats cilvēks allaž ir apgalvojis es esmu latvietis.
Neviens nevienam nedrīkst aizliegt saukties tā, kā viņš
grib. Zīmogu uzlikt nevar. Bet kļūšana par latviešiem varētu
tā notikt. Kāds kreisais krievu politiķis stāstīja man par
savu meitu. Viņa ir ieguvusi izglītību profesijā, kurā
augstskolā varēja mācīties tikai latviski. Arī tālāk viņas
karjera attīstījās latviešu vidē. Pienācis laiks aizstāvēt
maģistru, un darba beigās ir jābūt anotācijām svešvalodās.
Viena no tām drīkst būt arī krievu. Un meita viņam prasa,
lai tēvs palīdz viņas augsti izglītotajai meitai uzrakstīt,
jo gadiem ejot latviešu valoda ir nostājusies pirmā vietā. Lūk,
tas man tika pasniegts, kā piemērs, ka krieviskais iznīkst
pakāpeniski un Latvijas valsts nekā nedara, lai to saglabātu.
Tas nozīmē, ka asimilācija notiek, lai gan mūsu valstij nav
tādas politikas kā Francijā, kur par pilsoni var kļūt
iebraucējs, kurš piekrīt asimilēties. Lai gan, kā pierādīja
Parīzes grautiņi piekrišana uz papīra asimilēties reālajā
dzīvē neko nemaina.
Vai
tad šis piemērs būtu slikts? Vai mums mūsu jaunajā situācijā
nevarētu būt drosme un pašapziņa apgalvot: jā, tas tā arī
ir: latviskais šajā zemē tieši tādā ceļā ies vairumā,
un, varbūt krieviskajam būs pakāpeniski jāatkāpjas, kā gadījumā
ar šo politiķa meitu. Latvija ir vienīgā vieta, kur ir iespējas
attīsties latviešu valodai un kultūrai un mūsu uzdevums šajā
zemē ir gādāt nevis par krievu valodas uzplaukumu, bet par
latviešu...
Tieši
tā. To es arī pateicu šim politiķim. Integrācijas ministrs
šajā valstī nav atbildīgs par to, vai pastāvēs lielā un
patiešām brīnišķīgā krievu valoda un kultūra par to
ir atbildīga Krievijas valsts un viņu Zinātnes akadēmija. Mūsu
atbildība šeit ir par latviešu, un, piemēram, līvu tautu,
jo tā ir vienīgā tauta, kas šeit, Latvijā ir piedzīvojusi
asimilāciju no latviešu puses un mēs esam atbildīgi par to,
ka tā turpinātos. Bet ne par krievu valodu šeit. Viņi ir par
to atbildīgi tāpat, kā latvieši, kas dzīvo citās zemēs,
paši ir atbildīgi par savas valodas un kultūras likteni
organizējot latviešu kopienas dzīvi, svētdienas skolas utt.
Viņu mītnes zemju iestādes tam neliek šķēršļus, bet
atbildīgi par to, vai latvieši netiks asimilēti, piemēram,
Amerikā vai Austrālijā, ir latvieši paši. Tādā pašā
veidā kā amerikāņu vai austrāliešu iestādēs mēs
atbalstam krievu sabiedriskās un kultūras biedrības. Integrācijas
ministrs atbild par to, vai šeit izdzīvos latviešu nācija un
latviešu valoda, un tāpat par to jāatbild jebkuram Latvijas
valsts varas pārstāvim.
 |