Ir
problēmas, nav risinājumu
Otrdien, 5.decembrī,
valdība pieņēma likumprojektu par valsts budžetu, ko Saeima
varētu pieņemt jau 19.decembrī. Pēc valdības domām
pamatbudžeta ieņēmumi nākamgad sasniegs 2,9 miljardus latu,
tas ir par 445 miljoniem latu vairāk nekā šogad, kamēr
pamatbudžeta bāzes izdevumi varētu sasniegt 3,1 miljardu
latu. Savukārt izdevumi tādā sadaļā kā konsolidētais budžets,
kas nozīmē visus valsts rīcībā esošos līdzekļus kopumā,
plānoti 4 miljardu latu apjomā.
Par
nākamā gada valsts budžeta prioritāti pasludinātas
sabiedriskajā sektorā strādājošo darba samaksas paaugstināšana
un autoceļu sakārtošana. Tajā pašā laikā valdība vismaz
nākamgad nav paredzējusi sākt plaši solīto nodokļu likmju
samazināšanu. Ja atceramies, tad tieši partijas Jaunais
laiks visu iepriekšējās Saeimas laiku virzītā ideja, ka
nepieciešams trīs gadu laikā ienākuma nodokli samazināt no
25% līdz 15%, īsi pirms vēlēšanām tika ņemta vecās
jaunās koalīcijas bruņojumā un tika pieņemts lēmums
īstenot šo ideju dzīvē. Diemžēl tas izrādījies tikai
populistisks priekšvēlēšanu solījums, jo esošā valdība
vismaz 2007.gadā nodokļu likmes samazināt negrasās. Nodokļu
likmes samazināšanas būtība ir tāda, ka šajā gadījumā mājsaimniecībās
paliktu vairāk līdzekļu, kurus varētu izmantot ikdienas
vajadzībām, taču valdības finanšu ekspertus mājsaimniecību
liktenis acīmredzami neuztrauc. Un tomēr Jaunais laiks
ir pārliecināts, ka, izlīdzinot uzņēmuma, individuālā
komersanta un iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmes, tiks panākts
pozitīvs ekonomisks efekts, kas veicinās nodokļu maksāšanu
un līdz ar to palielinās budžeta ieņēmumus. Nodokļu likmes
samazināšana, protams, ir jāveic tādā veidā, lai tā
neatstātu negatīvas sekas uz pašvaldību budžeta ienākumiem,
tādēļ nepieciešams izstrādāt pārejas perioda kompensācijas
mehānismu pašvaldībām par to budžetā no iedzīvotāju un
individuālo uzņēmēju ienākuma nodokļa neieņemtajiem līdzekļiem.
Otrs iebildumus izraisošais punkts ir apstāklis, ka valdība
vienojusies nākamā gada budžeta deficītu noteikt 1,4% apmērā
no iekšzemes kopprodukta (IKP), lai arī Latvijas Banka aicināja
veidot budžetu bez deficīta vai ar nelielu pārpalikumu. Īpaši
sāpīgs šis jautājums ir uz inflācijas fona, jo labi zināms,
ka budžeta deficīts ir ļoti būtisks inflāciju sekmējošs
faktors. Premjers tikmēr apgalvo, ka bezdeficīta budžets
traucēs valstij pildīt savas saistības pret pilsoņiem īstenot
sociālās programmas, veikt investīcijas, utt., lai gan no
prioritāšu saraksta skaidri redzams, ka sociālo jautājumu
risināšana nav tajā iekļauta.
1,4% no IKP naudas izteiksmē ir 175 miljoni latu. Savukārt budžeta
deficīts praksē nozīmē, ka valstij nāksies šos 175
miljonus aizņemties un arī atdot, pie kam maksājot procentus
par aizdevumu, līdzīgi kā gadījumos kad mēs ņemam kredītu,
piemēram, dzīvokļa iegādei. Kopējais valsts parāds šobrīd
jau ir sasniedzis miljardu latu un nākamā gada budžeta
izdevumos parāda procentu maksājumos vien valdība grasās tērēt
ap 68 miljoniem latu. Pieaugot aizņēmuma pamatsummai, loģiski,
pieaug arī šie tēriņi, daļu no kuriem bezdeficīta budžeta
gadījumā varētu izlietot citiem mērķiem. Piemēram, ienākuma
nodokļa samazināšanas dēļ radīto īslaicīgo finanšu trūkuma
novēršanai.
Protams, valsts līdzekļu visiem nekad nepietiks, taču tas
nenozīmē, ka valdošās partijas var atļauties nepildīt pašu
pieņemtos lēmumus vai rīkoties pretēji ekonomisko procesu loģikai,
nevis risinot problēmas, bet attālinot risinājumus.
Ainars Latkovskis
 |