Kāda
koncertzāle mums nepieciešama?
Pēdējā laikā bieži
tiek runāts par Kultūras ministrijas virzīto jauno Trīs brāļu
(Nacionālās bibliotēkas, Mūsdienīgās mākslas muzeja un
akustiskās koncertzāles) būvniecības projektu. Visu trīs celtņu
kopīgās izmaksas, ieskaitot nepieciešamās infrastruktūras
izbūvi, var sasniegt vai pat pārsniegt miljardu latu un šī
iemesla dēļ jaunie Trīs brāļi kļuvuši ne tikai par
kultūras attīstības, bet arī ekonomiska rakstura jautājumu.
Ieceres
visdiskutējamākā sadaļa ir akustiskā koncertzāle (ar ļoti
oriģinālu nosaukumu Rīgas koncertzāle), kuras vietu Kultūras
ministrija par katru cenu redz no drošības viedokļa
problemātiskajā AB dambī Daugavas vidū Rīgas centrā. Projekta
aizstāvji apgalvo, ka šāda projekta īstenošana nepieciešama
kultūras attīstībai Latvijā un sekmēs mūsu valsts starptautisko
atpazīstamību. Šeit netiek ņemts vērā, ka triju grandiozu celtņu
būvniecība jau tā var atstāt jūtamas sekas pat uz visu valsts
ekonomiku kopumā.
Vispirms vajadzētu
paturēt prātā inflāciju, kuras esamību patlabanējā valdība
ignorē ilgu laika posmu. Tiem, kas atļaujas uzskatīt, ka
valdošās koalīcijas rīcība ir nepareiza un inflāciju iespējams
jūtami mazināt, tiek apgalvots, ka šī parādība ir jebkura
ekonomiskā uzplaukuma blakus efekts, netieši liekot saprast, ka
tie, kuri ir pret inflāciju, ir arī pret Latvijas ekonomisko
uzplaukumu. Daudzās valstīs viens no veidiem cīņai pret
inflāciju ir pašas valsts finansējuma piešķiršana vai
nepiešķiršana vērienīgu projektu īstenošanai. Gadījumos, kad
nepieciešams inflāciju piebremzēt, tiek mazināta arī projektiem
piešķiramā summa no valsts budžeta, savukārt ja valsts
ekonomiskā attīstība kļūst lēnāka, tiek īstenoti vērienīgi
sabiedriskā labuma projekti. Tieši Rīgas koncertzāle iecerētajā
veidolā nav tādas nepieciešamības sabiedriskā labuma projekts,
lai to būtu vajadzīgs īstenot brīdī, kad Latvijas ekonomika
tāpat attīstās triecientempos, un tas liek domāt, ka aiz šī
projekta slēpjas vai nu ekonomikas pamatlikumu nezināšana vai
kādas savtīgas intereses.
Otrs ekonomiskais
faktors ir Latvijas celtniecības nozares jaudas. Šī joma Latvijā
šobrīd darbojas uz pārslodzes robežas to nosaka gan lielais
pieprasījums, gan kvalificētu darbinieku trūkums. Saņemt valsts
pasūtījumu vērienīga objekta celtniecībai vienmēr ir bijis
patīkamāk un arī ienesīgāk, nekā privātu pasūtījumu, jo
privātīpašnieki mēdz kaulēties par katru latu. Saprotams, ka pēc
šāda pasūtījuma ilgotos visi nozares uzņēmēji. Vienlaikus daudzu
strādnieku piesaistīšana koncertzāles celtniecībai atņemtu darba
rokas citos būvobjektos, bet tas ļoti ātri novedīs pie
viesstrādnieku, visbiežāk nelegālu, parādīšanās Latvijā.
Paredzu, ka
pēc šo vienkāršo pieņēmumu publicēšanas varētu tikt apgalvots,
ka šo rindu autors ir pret kultūras attīstību Latvijā varbūt
pat tiks sarīkota vēl kādas it kā sabiedriskas un pavisam
apolitiskas organizācijas īstenota kultūras un Rīgas
koncertzāles slavināšanas kampaņa? Tomēr manai personiskajai
attieksmei pret kultūru diemžēl nav nekādas saistības ar,
manuprāt, racionālām šaubām par Rīgas koncertzāles celtniecības
nepieciešamību šādā veidā ar nesamērīgi lielām izmaksām un
vietā, kuras drošība ir apšaubāma, piemēram, dabas stihiju
gadījumos. Būtu vērts zināt, ka tikai zemūdens autostāvvietas
celtniecība šī projekta ietvaros izmaksās vismaz 38 miljonus
latu. Par šiem līdzekļiem var uzbūvēt 33 bērnudārzus (piemēram,
pa vienam katrā rajonā un 7 Rīgā), 5 veco ļaužu pansionātus, kas
likvidētu rindas uz vietām Latvijas pansionātos vai 700
dzīvokļus no denacionalizētajām mājām izliktajām ģimenēm.
Kas Latvijai vairāk vajadzīgs bērnudārzi
vai zemūdens autostāvvieta, katrs var izlemt pats.
Tajā pašā laikā
nav šaubu, ka ir iespējama no profesionālā viedokļa efektīvas,
taču izmaksu ziņā lētākas un nesalīdzināmi mazāk pompozas
koncertzāles ēkas celtniecība Rīgas centrā vai tā tiešā tuvumā,
izmantojot oriģinālus arhitektoniskos risinājumus. Laikā kad
daudz tiek runāts par līdzsvarotu reģionālo attīstību, bet maz
darīts tās labā, ietaupītos līdzekļus arī varētu jau pieminētajā
veidā novirzīt uz reģioniem. Jebkurā gadījumā šāda mēroga
projekts, ņemot vērā tā ietekmi ne tikai uz kultūras attīstību,
ir diskutējams plašākā sabiedrībā, nevis ieinteresēto politiķu
vai kultūras darbinieku aprindās.
Ainars Latkovskis
 |