Simts dienas ar kurām lepoties
Šo
trešdien apritēja 100 dienas kopš Latvijā pie izpildvaras stūres
atrodas Aigara Kalvīša vadītais, pēc 9. Saeimas vēlēšanām
izveidotais ministru kabinets. Ministru prezidents, protams,
paziņoja, ka lepojas ar šajā laikā paveikto. Par godu
tradicionāli par svinamu atzīstajai jubilejai mēģināju atrast
koalīcijas labos darbus, taču ... Diemžēl jāatzīst, ka vismaz
pirmo 100 dienu laikā šī valdība nav spējusi izcelties ar
drosmīgu un tālredzīgu lēmumu pieņemšanu tiek īstenota varas
centralizācija un tādas izmaiņas likumos, kas vajadzīgas
saujiņai cilvēku vai labākajā gadījumā tai sabiedrības daļai,
kas atrodas tālu virs vidusmēra. To var dēvēt arī par lietu
atpakaļ sakārtošanu, likvidējot iepriekšējās Saeimas laikā
īstenotās pozitīvās reformas.
Viens no pirmajiem soļiem tika sperts jau valdības pirmajās
darba dienās, faktiski likvidējot Saeimas Korupcijas,
kontrabandas un organizētās noziedzības apkarošanas uzraudzības
(Pretkorupcijas) komisiju. Tas notika, neraugoties uz to, ka
iepriekšējās Saeimas laikā komisija daudz paveikusi un iesākusi
darbu pie korupciju ierobežojošiem likumiem un Korupcijas
novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) nostiprināšanas.
Tāpat koalīcijas vēlme atcelt politisko partiju priekšvēlēšanu
tēriņu ierobežojumus liecina, ka valdošās partijas nolēmušas par
katru cenu noturēt situāciju, kad nelielai daļai cilvēku ar
lieliem finanšu līdzekļiem tiek nodrošināta nesamērīgi liela
ietekme uz politiskajiem procesiem valstī. Kā papildus
nodrošinājums iecerēts arī milzu steigā pieņemtie, taču
prezidentes atkārtotai izskatīšanai Saeimā atgrieztie grozījumi
valsts drošības likumos, kurus vispirms Satversmes 81. panta
kārtībā apstiprināja valdība. Šie likumi paredzēja noteikt
plašas Ministru prezidenta pilnvaras kontrolējot drošības
dienestus, kas faktiski nozīmē drošības struktūru pakļaušanu
politiskiem mērķiem. Lai nepārcenšas!
No
šāda skatu punkta raugoties, loģiska ir konstitucionālajos
jautājumos maz zinošu tiesnešu iebalsošana Satversmes tiesā,
kuru kandidatūras pretrunīgi vērtēja arī tiesību zinātņu
profesionāļi. Par laimi Satversmes tiesu nav iespējams sagraut
dažās dienās, taču vēlme padarīt šo institūtu par vēl vienu
koalīcijai paklausīgu instrumentu ir acīmredzama.
Savukārt ekonomisko jautājumu risināšanai šajās 100 dienās nav
darīts pilnībā nekas un netraucēti turpinās neproporcionāla
tautsaimniecības attīstība, kas ilgtermiņā kļūst aizvien
bīstamāka valsts ekonomikai. Neraugoties uz augsto inflāciju,
kas padara nevērtīgus visus algu pielikumus, valdība joprojām
nav nākusi klajā ar inflācijas ierobežošanas programmu. Viens no
problēmas risinājumiem ir maksimāla valsts pasūtījuma
būvniecības samazināšana, tādējādi bremzējot valsts izraisītu
pieprasījuma pieaugumu un tai sekojošu inflāciju, taču tā vieta
valdošā koalīcija par katru cenu cenšas, piemēram, Rīgai
uzspiest zemūdenes autostāvvietas celtniecību, papildus jau tā
nesamērīgi dārgam koncertzāles projektam.
Inflācijas radīto efektu iedzīvotāju maciņos varētu arī mazināt,
beidzot rosinot pieņemt likumu par iedzīvotāju ienākuma nodokļa
samazināšanu vai vismaz atvieglojot dzīvi mazajiem un vidējiem
uzņēmumiem. Tāpat svarīgi lēmumi būtu arī iedzīvotāju vispārējās
deklarēšanas ieviešana un nekustamā īpašuma tirgus sakārtošana.
Šie un vēl daudzi citi ir soļi, kas reāli atvieglotu ikdienu
iedzīvotāju vairākumam, taču par tiem netiek pat runāts. Ja
tiktu risinātas šādas problēmas, arī man kā opozīcijas
politiķiem nāktos atzīt, ka valdībai ir ar ko lepoties, jo tā
pārstāv vēlētāju vairākuma intereses. Šobrīd es redzu, ka
valdība lepojas ar vēlētāju interešu ignorēšanu.
P.S. Apzināti nepieskāros jautājumam par robežlīguma
parakstīšanu ar Krieviju, jo šī tēma ir pārāk plaša. Ceru savu
viedokli izskaidrot jau tuvākajā laikā.
Ainars Latkovskis
 |