Ceļš uz
tiesisku valsti (03.04.2007.)
3.aprīlī sākās
Latvijas pilsoņu parakstu vākšanas kampaņa par prezidentes
apturēto valsts drošības likumu nodošanu tautas nobalsošanai.
Iespējams, daudzi vēlētāji uzdod sev jautājumu, vai nepieciešams
šāds referendums un vai nepieciešams doties uz parakstu vākšanas
vietām. Pacentīšos izskaidrot savu nostāju šajā jautājumā.
Manuprāt, premjera
vēlme lielā steigā panākt neierobežotas pilnvaras attiecībā uz
drošības un tiesībsargājošām iestādēm tika īstenota savtīgu
interešu labad, nevis lai uzlabotu drošības sistēmas darbu
valstī. Šāda rīcība ir absolūti nepieņemama gan pēc formas, gan
satura un to iespējams tieši saistīt ar tiesībsargājošo iestāžu
īstenotajām izmeklēšanas darbībām ne tikai pret Ventspils mēru
Aivaru Lembergu, bet arī vēl citiem Latvijā ietekmīgiem un
bagātiem cilvēkiem, kas ir cieši saistīti ar valdošo koalīciju.
Grozījumu būtība
ir ļoti vienkārša to pieņemšanas gadījumā paplašinātos cilvēku
loks, kam ir pieejama informāciju par drošības struktūru darbu,
ieinteresētajām personām būtu iespējams caur saviem cilvēkiem
uzzināt, kādas pret viņiem vērstas darbības plāno tiesībsargi un
attiecīgi rīkoties. Grozījumi arī tika pieņemti tādā steigā, ka,
iespējams, valdošās koalīcijas deputāti pat nepaspēja
iedomāties, ka tie rada draudus nacionālajai drošībai kas gan
ir nacionālā drošība, salīdzinot ar dažu partiju krusttēvu
personiskajām interesēm?!
Tāpat vēlētājiem
ir svarīgi zināt, ka līdz brīdim, kamēr tiesībsargi nesāka skaļi
klauvēt pie valstī ļoti ietekmīgu personu durvīm un atrast
pierādījumus viņu iespējamai prettiesiskai darbībai (par vainīgu
cilvēku, kā zināms, var atzīt tikai tiesa), likumi par drošības
iestādēm un to uzraudzību nevienam nešķita nedz nepareizi, nedz
uzlabojami. Visu ieinteresēto pušu pārstāvji arī pašlaik
publiski atzīst, ka specdienestu un parlamenta sadarbība bijusi
ļoti laba. Sīkas nepilnības likumos, protams, ir vienmēr, taču
ne jau tādas, lai visa esošā situācija pēkšņi izrādītos nekam
nederīga.
Pēc Valsts
prezidentes lēmuma izmantot Satversmes 72. pantā noteiktās
tiesības un rīkot par šo jautājumu tautas nobalsošanu, koalīcija
steigšus ieslēdza atpakaļgaitu. Līdzīgi kā savulaik
Latvenergo gadījumā, kad vēlētājiem pietika pakratīt ar
pirkstu, lai uzņēmums nekavējoties tiktu iekļauts
neprivatizējamo sarakstā, arī šoreiz koalīcija steigšus atcēla
visus apšaubāmos grozījumus.
Tajā pašā laikā
pie varas esošie politiķi absolūti nepamatoti un demagoģiski
apgalvo, ka referendumam ir zudusi jēga, jo antikonstuticionālie
likuma grozījumi esot atcelti un tātad balsot pret tiem vairs
neesot vajadzības. Visi šie politiķi izliekas nezinām vai
nesaprotam tautas balsojuma jēgu. Ja referendumā tauta atceļ
apturētos likumus, tad Saeimas deputāti saturiski līdzīgus vairs
nevar pieņemt, bet ja neizdodas savākt parakstus tautas
nobalsošanai, tad valdošā koalīcija jau nākamajā dienā var sākt
izstrādāt tāda paša vai līdzīga satura grozījumus, kurus
prezidente apturēja. Vienkārši un nesatricināmi!
Paskaidrošu, kādēļ
tas, manuprāt, ir ļoti svarīgi. Koalīcija plaši tiražē viedokli,
ka grozījumi drošības iestāžu likumos ir nepieciešami un tie arī
tiks pieņemti it kā pēc ilgas un rūpīgas visu aspektu
izdiskutēšanas. Praksē gan tas liecina tikai par to, ka
grozījumi tiks virzīti jau pēc nākamā Latvijas prezidenta
stāšanās amatā. Šobrīd mēs nezinām, nedz kādi mehānismi tiks
iekļauti jaunajos likumos, nedz arī to, kāda būs nākamā valsts
prezidenta nostāja un politiskā piederība. Ir ļoti liela
iespēja, ka prezidents pārstāvēs kādu no valdošās koalīcijas
partijām, un šajā gadījumā cerēt uz likuma atkārtotu apturēšanu
gadījumā, ja tajā atkal tiks iekļautas tiesībsargus
ierobežojošas normas, būs naivi.
Tādēļ arī es
aicinu visus tos Latvijas pilsoņus, kuriem rūp valsts
tiesiskums, parakstīties par referenduma rīkošanu un piedalīties
tajā. No savas puses darīšu visu iespējamo, lai panāktu tādu
jautājuma formulējumu, kas izslēgtu turpmākās spekulācijas ap
likumdošanu, kas saistīta ar drošības struktūru darbu.
Ainars Latkovskis
 |