Latkovskis par
apdraudējumu: atbildīgās amatpersonas precīzi zina, kas un kad
jādara
20.02.2015.,
Delfi.lv
Informācija par apdraudējumu valsts drošībai lielākoties ir
slepena, taču atbildīgās amatpersonas precīzi zina, kas un kādos
apstākļos ir jādara, sarunā ar portālu "Delfi" norāda Saeimas
Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas
priekšsēdētājs Ainars Latkovskis (V).
Viņš skaidro, ka drošības jautājumi ir saistīti ar valsts
noslēpumu, un sīki visu izklāstīt nav iespējams. "Svarīgi ir
tas, ka atbildīgās amatpersonas precīzi zina, kad un kādos
apstākļos ir jāpieņem kādi lēmumi. Ir zināms sadalījums, kādi
apstākļi Latvijā var rasties, un ir noteikta gradācija - kas
tiek darīts, ja notiek A, un kas - ja ir B. Ir izveidota lēmumu
pieņemšanas struktūra un ir skaidri zināms, kas pieņem kādus
lēmums," norāda Latkovskis.
Vienlaikus sīkākus komentārus viņš nesniedz, uzsverot, ka šāda
informācija interesētu citas valstis, jo, izjaucot šo lēmumu
pieņemšanas struktūru vai kavējot lēmumu pieņemšanu, Latvija
nespētu savlaicīgi reaģēt.
"Nacionālie bruņotie spēki un tiesībsargājošās iestādes ļoti
labi apzinās situācijas nopietnību un visus riskus, kas ar to
saistīti," stāsta Latkovskis.
Gaida jaunus spēkus
Kopš pagājuša gada pavasara notikumiem Ukrainā ir organizētas
gan speciālas mācības austrumu reģionā, gan Ministru kabinetam,
un ir atjaunots valsts aizsardzības plāns.
"Mācības, kādas tagad notiek bruņotajiem spēkiem - tik bieži un
tik daudz, iesaistot lielu skaitu karavīru un zemessargu, nekad
iepriekš nav bijušas," atzīst Latkovskis. Tāpat Latvijā notiek
starptautiskas mācības, turklāt ir daudz lielāks citu NATO
valstu karaspēka pārstāvju skaits, un rotācijas kārtībā Latvijā
nepārtraukti atrodas ASV vienības. Iepriekš Latvijā uzturējās
arī norvēģu vienības.
Latkovskis zina stāstīt, ka gaidāms arī papildinājums no citām
valstīm: "Bez ASV būs arī citu valstu pārstāvji, kas Latvijā
uzturēsies uz laiku, līdzīgi kā norvēģi".
Saistībā ar sabiedroto spēku klātbūtni svarīgi ir tas, lai
Latvijas kā uzņemošās valsts infrastruktūra būtu sakārtota, kam
nepieciešami ieguldījumi no valsts budžeta. "Ja mēs nodrošinātu
atbilstošu infrastruktūru, militāra iebrukuma gadījumā
palīdzība, NATO iesaistīšanās būtu daudz ātrāka un līdz ar to
efektīvāka," skaidro Aizsardzības komisijas vadītājs. Runājot
par aizsardzības budžetu, ja drošības situācija reģionā ir tāda
kā pašlaik vai arī pasliktinās, plāns esot jāpārskata un
finansējums 2% apmērā no IKP jāsasniedz ātrāk - trīs gadu laikā,
līdz 2018.gadam, nevis 2020.gadam. Viena no valsts
pamatfunkcijām ir aizsardzība un bez tās nav jēgas nekam citam,
uzsver Latkovskis.
Viņš min vairākus pozitīvus NATO lēmumus - gan par NATO
Reaģēšanas spēkiem, kuru sastāvs palielināts no 13 tūkstošiem
līdz 30 tūkstošiem, gan NATO Ātrās reaģēšanas spēkiem. Pirms
gada Baltijas valstīs bija tikai četri sabiedroto iznīcinātāji,
kuri bāzējās Lietuvā uz rotācijas principa, bet tagad ir 12 un
tie bāzējas gan Lietuvā, gan Igaunijā.
Baltijas jūrā pastiprināti patrulē Vācijas, Nīderlandes,
Beļģijas un Apvienotās karalistes karakuģi.
Tiesa gan, viņš atzīst, ka cilvēku drošības sajūtai nepieciešams
vairāk: "Cilvēku drošības sajūta ir atkarīga ne tikai no
aizsardzības budžeta, bet arī no valsts vadītāju spējas
izskaidrot reālo situāciju un pirmo personu autoritātes -
iedzīvotāju uzticēšanās viņu vārdiem. Diemžēl šajā ziņā mēs nu
nekādi neizceļamies uz Baltijas kaimiņu fona".
Viens nav karotājs
Vērtējot iespējamos draudus, Latkovskis klāsta - ja Krievija
uzbruktu Latvijai, skaidrs, ka mums nebūtu tādu cilvēkresursu un
Latvija nespētu aizstāvēties, lai cik bruņoti mēs nebūtu. "Mēs
nekad nevaram izveidot tādu armiju, kas varētu viena pati
stāties spēkā Krievijai vai uzvarēt konvencionālo karu. Mūsu
spēcīgā puse ir asimetriskā kara vešana - ja būs tanki, mums būs
vienības, zemessardze, kura pārvietosies ātri," skaidro
Aizsardzības komisijas vadītājs.
Stāties pretī kaimiņu lielvarai ir iespējams, pateicoties
dalībai pasaulē lielākajā, spēcīgākajā stratēģiskajā aliansē -
NATO. "Krievijas armijas lielums un aprīkojums ir daudz lielāks
nekā visām trim Baltijas valstīm kopā. Taču, salīdzinot ar NATO,
kuras dalībvalstu bruņotajos spēkos ir aptuveni 3,5 miljoni
karavīru, Krievijai ir tikai 0,8 miljoni," norāda Latkovskis.
Esot mazai valstij, turklāt krīzes dēļ adekvāti neieguldot
finansējumu aizsardzībā, var uzskatīt, ka esam grūti
aizsargājami un tāpēc ir noteikti plāni, lai Latvija spētu
aizstāvēties konkrētu laiku un spētu uzņemt NATO vienības, kas
dosies palīgā. "Mums jāspēj viņi uzņemt, un tur būtu jādara
vairāk. Piemēram, ja Latvijā būtu izveidota īpaša
infrastruktūra, kur sabiedrotajiem uzglabāt savu aprīkojumu,
būtu jāierodas tikai karavīriem, kas ir daudz ātrāk, nekā
pārvietot bruņutehniku," viņš min.
Vienlaikus Latkovskis atzīst, ka pašlaik uzņemošās valsts
infrastruktūras bāzes sakārtošana Latvijā ir sākumposmā.
"Paaugstinātas gatavības spēku un sabiedroto klātbūtnes
nodrošināšanai šogad budžetā paredzēti pieci miljoni eiro, kas
ir daudz salīdzinājumā ar to, ka pērn bija tuvu nullei. Bet tas
nav pietiekami, nepieciešams daudz vairāk," viņš saka.
Papildu finansējums šogad vēl nodrošināts zemessardzei, īpašu
uzmanību pievēršot paaugstinātas gatavības vienībām, kam būs
labāks ekipējums un ieroči.
Iekšējā drošība vienlīdz svarīga
Atbildot uz jautājumu par Krievijas iebrukuma pierādīšanu,
Latkovskis vērš uzmanību uz mācībām, kas bija un turpināsies arī
nākotnē, īpašu uzmanību pievēršot Latvijas ārējai robežai.
"Ir jāstiprina arī iekšlietu sistēma - tagad NBS dotas tiesības
attiecīgos gadījumos iesaistīties iekšēju problēmu risināšanā,
kas ir ļoti svarīgi saistībā ar tā dēvētajiem zaļajiem
cilvēciņiem. Piemēram, ir valstis kaimiņos, kur armijai tādu
tiesību nav," viņš piebilst.
Tāpat Latkovskis uzsver: " Jebkurš mēģinājums apdraudēt mūsu
neatkarību - kaut kā provocēt, taustīties, ir jāapcērt saknē. Un
Drošības policija likuma ietvaros to dara, reakcija ir krietni
ātrāka nekā iepriekš."
Raitas izmaiņas
Kopš 2014.gada pavasara Aizsardzības komisija arī ir pieņēmusi
grozījumus vairākos likumos, kas saistīti ar valsts drošību -
kopumā grozījumi veikti septiņos likumos, tostarp Zemessardzes
likumā, Nacionālās drošības likumā un likumā Par valsts
noslēpumu. "No parlamenta puses mēs savu darbu pildām labi un
reaģējām ātri, darbs pie normatīvo aktu izmaiņām notiek ļoti
raiti," saka Latkovskis, piebilstot, ka pozitīvi vērtējams arī
tas, ka nav krasu iebildumu no opozīcijas.
Vienas no svarīgākajām izmaiņām bijušas saistībā ar Nacionālās
drošības likuma grozījumiem, kas precīzi nosaka Valsts
prezidenta pienākumu militāra uzbrukuma gadījumā aktivizēt NATO
līguma 5.pantu. Savukārt lēmumu par NATO līguma 4.pantā
paredzēto konsultāciju pieprasīšanu valsts teritoriālās
integritātes, politiskās neatkarības vai drošības apdraudējuma
gadījumā atbilstoši grozījumiem pieņems Ministru prezidents.
Latkovskis uzsver - tagad precīzi pateikts, kam kam jādara.
"Situācija Ukrainā parādīja, ka lietas notiek zibenīgi, nedrīkst
būt strīdi un vilcināšanās," viņš skaidro.
Latkovska vērtējumā normatīvos lielākā daļa nepieciešamo
grozījumu jau veikti, tomēr ik ap brīdim atklājas jaunas lietas
un izmaiņas likumos tiek vērtētas nepārtraukti.
|