Saeimas
komisija diskutēs par pretrunīgi vērtēto KNAB likumprojektu
11.05.2015., LETA
Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas
komisijas šodien diskutēs par Valsts kancelejas (VK) sagatavoto
jauno Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB)
likumprojektu. Komisijas vadītājs Ainars Latkovskis (V)
norādīja, ka valdība iepriekš vienojās lūgt komisijas
viedokli šajā jautājumā, līdz ar to parlamentārieši apspriedīs
šo likumprojektu un formulēs savu nostāju.
Kā ziņots, valdība iepriekš vēl neatbalstīja KNAB likumprojektu,
jo vēlas par to debatēt un kārtīgi izpētīt. Likumprojektā ir
konkrēti noteikta biroja pārraudzības forma, paredzot, ka KNAB
ir Ministru kabineta institucionālā pārraudzībā esoša tiešās
pārvaldes iestāde un institucionālā pārraudzība tiek īstenota ar
Ministru prezidenta starpniecību. Pārrauga tiesības ir
ierobežotas līdz administratīvām vadības funkcijām, izslēdzot
jebkādu iespēju iejaukties biroja funkciju izpildē.
Likumprojektā ir paredzēts, ka KNAB priekšnieks iekšējos
normatīvos aktus izdod bez īpaša saskaņojuma ar iestādes
pārraugu, kas novērsīšot pārrauga iespējas ietekmēt KNAB
iekšējos procesus.
Darba grupa secinājusi, ka KNAB likuma neskaidrais regulējums
saistībā ar biroja priekšnieka disciplināro atbildību, kā arī
neskaidrais mehānisms biroja priekšnieka darbības novērtēšanai
un atbrīvošanas no amata ierosināšanai radīja situācijas, kad
KNAB likuma normas tiek interpretētas un piemērotas atšķirīgi no
reizes uz reizi, radot dažādas sekas. Disciplinārās varas un
ikgadējās darbības novērtēšanas vietā ir piedāvāts risinājums,
kas nodrošina KNAB priekšnieka neatkarību no atsevišķu
amatpersonu lēmumiem. Ja tiek konstatēts, ka KNAB darbība nav
pietiekami efektīva, Saeima vai tās atbildīgā komisija, Ministru
kabinets, Ministru prezidents vai ģenerālprokurors var lūgt KNAB
likumā paredzētās komisijas atzinumu, uz kura pamata Saeima lemj
par turpmāko rīcību.
Likumprojekts paredz noteikt konkrētu pamatu atbrīvošanai no
amata, mehānismu atbrīvošanas pamata izvērtēšanai un
atbrīvošanas kārtību, nosakot, ka KNAB priekšnieka amata
pretendentu atlases komisija izvērtē atbrīvošanas pamatu un
sniedz atzinumu Saeimai, kas lemj par turpmāko rīcību. Ja biroja
priekšnieks nolemj amatu atstāt pēc paša vēlēšanās, viņam
pilnvaras izbeidzas pēc trīs mēnešiem no dienas, kad viņš
iesniedzis atlūgumu. Likumprojektā arī noteikts, ka sešus
mēnešus pirms KNAB priekšnieka amata pilnvaru termiņa beigām
biroja priekšnieks iesniedz Saeimā ziņojumu. Pēc minētā ziņojuma
uzklausīšanas, kā arī ģenerālprokurora un Ministru prezidenta
viedokļa uzklausīšanas Saeima varētu lemt par biroja priekšnieka
pilnvaru termiņa pagarināšanu uz vēl vienu termiņu.
Izvērtējot KNAB darbinieku disciplināratbildību, grozījumos
paredzēts, ka uz KNAB darbiniekiem ir attiecināma Valsts
civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likumā paredzētā
atbildība. Biroja priekšnieka lēmumu par disciplināratbildības
piemērošanu KNAB darbinieks varētu pārsūdzēt Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā tiesā.
Tādējādi iestādes darbinieka atbrīvošanas vai
disciplināratbildības piemērošanas gadījumā tiks noteikts
tiesiskuma uzraugs - tiesa.
KNAB jau iepriekš vairākkārt publiski paudis atbalstu šim
likumprojektam. 20.aprīlī izplatītajā paziņojumā presei KNAB
priekšnieks Jaroslavs Streļčenoks akcentē, ka pozitīvi vērtē VK
sagatavotos priekšlikumus saistībā ar KNAB likumu, patiesi
cerot, ka šis jautājums bez liekiem šķēršļiem un kavējumiem tiks
virzīts tālākai izskatīšanai. KNAB apgalvo, ka pirmajā Eiropas
pretkorupcijas ziņojumā, kas publicēts pērn februārī, Eiropas
Komisija ierosināja turpināt KNAB darbu, nostiprinot tā
neatkarību un aizsargājot to no iespējamās politiskās
iejaukšanās.
Savukārt KNAB amatpersonu un darbinieku arodbiedrība neatbalsta
jaunā KNAB likumprojekta turpmāko virzību.
Jau ziņots, ka pērn rudenī VK darba grupa publicējusi savus
piedāvātos grozījumus KNAB likumā, kas paredz, ka birojs ir
Ministru kabineta institucionālā pārraudzībā esoša tiešās
pārvaldes iestāde. "Vienotības" frakcija šā gada sākumā aicināja
šos grozījumus nevirzīt izskatīšanai Saeimā, norādot, ka
sagatavotie grozījumi nerisina pašreizējās problēmas.

|