Problēmu risināšana uz pensionāru
rēķina
Saeimas valdošais vairākums šīs nedēļas sākumā konceptuāli
atbalstīja grozījumus likumā Par valsts budžetu 2007.gadam, ar
kuriem it kā plānots panākt bezdeficīta budžetu šī gada beigās.
Vēl pirms tam valdībā tika apspriests arī nākošā gada budžeta
projekts un nonākts pie secinājuma, ka tas būs nevis vienkārši
bezdeficīta, bet ar 0,2% pārpalikumu. No šiem paziņojumiem
vajadzētu secināt, ka valsts finansēs beidzot ieviesta kārtība,
taču patiesība diemžēl ir tāda, ka par budžeta jomu atbildīgie
valdības ministri jau kuro reizi savu nespēju un negribēšanu
sakārtot finanses risina uz iedzīvotāju visneaizsargātākās daļas
pensionāru, arī invalīdu un citu sociālo pabalstu saņēmēju
rēķina.
Šeit jāpaskaidro, ka valsts budžets sastāv no divām daļām
pamatbudžeta, kurā ietilpst visu ministriju un iestāžu tēriņi,
kā arī sociālā budžeta, kas paredzēts pensiju un dažādu
izmaksai, pie kam Latvijas iedzīvotāji tā dēvēto sociālo nodokli
maksā tieši ar šādu mērķi. Ministriju (arī pašvaldību)
izdevumiem ir paredzēti citi nodokļi. Ja runājam par grozījumiem
šī gada budžetā, tad valdība paredzējusi, ka pamatbudžetā paliks
322 miljonu latu iztrūkums, savukārt sociālajā budžetā 322
miljonu latu pārpalikums. Saskaitot abus budžetus kopā, iznāk,
ka mums ir ļoti praktiska un saimnieciska valdība, kura varēs
ziņot Briselei par saviem panākumiem finanšu jomā.
Šis nav pirmais gadījums, kad valdības un tās veidojošo partiju
finansiālā impotence tiek maskēta šādā veidā. A.Kalvītis tikai
pārņem sava partijas biedra A.Šķēles uzsākto praksi budžeta
problēmas risināt uz pensionāru rēķina. Savulaik tieši A.Šķēles
valdība lāpīja pašas izsaimniekoto budžetu, atņemot strādājošiem
pensionāriem viņu nopelnītās pensijas šo lēmumu vēlāk anulēja
Satversmes tiesa. Tā kā šī taciņa Tautas partijai jau ir
iestaigāta. Arī 2006. gadā sociālajā budžetā bija 182 miljonus
latu liels pārpalikums, ar kuru tika mazināts milzu iztrūkums
pamatbudžetā - tā vietā lai šos līdzekļus saņemtu cilvēki, kam
tie pienākas - vēlreiz uzsvēršu, ka tā ir Latvijas iedzīvotāju
sociāliem mērķiem nodokļos samaksāta nauda. Faktiski veidojot
miljoniem lielu pārpalikumu sociālajā budžetā, A. Kalvīša
valdība mākslīgi bloķē iespēju būtiski paaugstināt pensijas un
sociālos pabalstus. Šādu pieeju nav iespējams nodēvēt citādi kā
par laupīšanu, it īpaši ņemot vērā faktu, ka vidējā pensija
ievērojami atpaliek no iztikas minimuma. Amorāla ir arī
Labklājības ministres D.Staķes klusēšana brīdī, kad viņas
atbildībā esošais sociālais budžets tiek novirzīts pavisam
citiem mērķiem, nevis pensiju paugstināšanai.
Teorētiski varētu pieņemt, ka Latvijā valdības
neprofesionalitātes dēļ iestājušies grūti laiki, tādēļ
nepieciešams mobilizēt visus resursus, katram nāksies kaut ko
pieciest, no kaut kā atteikties, utt., jo galu galā katrai
valstij esot tāda valdība, kādu tā ir pelnījusi - valdības
izveide ir vēlēšanu iznākums. Tomēr praksē izrādās, ka neviena
ministrija vai valsts iestāde ne no kā atteikties negrasās un
pat nemēģinās ierobežot tēriņus un samazināt bāzes izdevumus. Kā
jau minēts, tas pats gaidāms arī nākamgad, jo A. Kalvīša valdība
nolēmusi turpināt šādu politiku budžeta problēmu risināšanu uz
maznodrošināto rēķina.
Mana nostāja viennozīmīgi ir tāda, ka sociālā budžeta līdzekļi
jānovirza to pamatmērķim šībrīža apstākļos tik ļoti
nepieciešamajai pensiju un pabalstu paaugstināšanai jo īpaši
tādēļ, ka pieaugošais pārpalikums sociālajā budžetā atļauj to
darīt. Savukārt, valsts makroekonomisko problēmu risinājumam
jābūt stingrai, valsts pamatbudžetu ierobežojošai fiskālajai politikai, tātad -
visu ministriju un budžeta iestāžu tēriņu ierobežošanai un kontrolei.
Tieši tādam, nevis uz pensionāru rēķina veidotam jābūt
bezdeficīta budžetam.
Ainars Latkovskis
 |