OECD
rekomendāciju aizsegā uz priekšu virza pretrunīgus KNAB likuma
grozījumus
17.02.2016., LTV Ziņu dienests
Likums, kas nosaka Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB)
darbu, patlaban ir atvērts grozījumiem Saeimā, lai Latvija
izpildītu Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas jeb
OECD rekomendācijas prasības. Taču šo rekomendāciju aizsegā
tālāku virzību gūst arī priekšlikumi, kas rada lielu jautājumu
par to patieso mērķi.
KNAB likuma
grozījumu iniciators bija Valsts kanceleja. OECD rekomendācijas
bijušas par KNAB neatkarības stiprināšanu un procedūru
sakārtošanu direktora atstādināšanas gadījumā. Dienesta
darbinieku statuss KNAB strādājošajiem nav prasīts, kā to tagad
piedāvā bijušais biroja vadītājs, tagad Saeima deputāts Aleksejs
Loskutovs (Vienotība). Bažas, ka valsts dienestā esošo statuss
ļaus KNAB priekšniekam vieglāk atbrīvoties no nevēlamiem
padotajiem, viņš noliedz.
Pajautājiet, [Valsts policijas priekšniekam Intam] Ķuža kungam,
pajautājiet SAB direktoram, militārās izlūkošanas dienesta
direktoram, vai šāda veida tiesiskais regulējums tiek izmantots,
lai izrēķinātos ar cilvēkiem? Domāju, ka nē. Dienests ir
dienests, nevar būt izmeklētājs uz līguma pamata, teica
Loskutovs.
Padarīt KNAB darbiniekus par dienestā strādājošajiem rosināts
jau iepriekš. Tādējādi KNAB darbinieki varētu gan saņemt
izdienas pensijas, gan turpināt darbu citos dienestos, gan
nerastos juridiskas problēmas gadījumos, kad lietoti dienestam
izsniegtie ieroči.
Tas risks ir apstāklī, ka visi apsvērumi ir jāvērtē rūpīgi, ja
mēs beidzot ņemamies šos tiesiskā statusa jautājumus sakārtot,
teica Valsts kancelejas pārstāve Ilona Kronberga. Ministru
kabineta viedoklis bija tāds, ka šāda nopietna lēmuma
pieņemšanai nav jābūt steigā, jo valdība ir lēmusi izstrādāt
jaunu KNAB likumu. Šis jautājums būtu jāizdiskutē, viņa norāda.
Kronberga arī uzsver valsts dienesta likuma izstrāde šobrīd ir
iestrēgusi Saeimā. Tādējādi, ja KNAB darbiniekiem šāds statuss
tiks piemērots, vēl nestājoties spēkā likumam, radīsies
juridiskas problēmas.
Pats KNAB direktors gan netieši atzīst viņam tas ļautu vieglāk
cīnīties arī ar nepaklausīgajiem. Vajag piemērot vienādus
kritērijus, lai nebūtu tā, ka vienā gadījumā mēs piemērojam
darba attiecības, otrā dienesta attiecības. Lai nav tā, ka
divu gadu garumā divi cilvēki izmanto šo situāciju un nepilda
amata pienākumus. Man kā iestādes vadītājam ir pienākums viņus
turēt štatā, maksāt atlīdzību par to, ka viņi neko nedara. Šinī
situācijā jāprasa tiesas piekrišana, vērtē biroja vadītājs
Jaroslavs Streļčenoks.
Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas
komisijas locekļi, skatot likuma grozījumus, pirms otrā lasījuma
tos atbalstījuši teju vienprātīgi. Vienīgais balsojumā
atturējies tās priekšsēdētājs. Satraukumam ir pamats, jo
konkrētie grozījumi vairos KNAB priekšnieka varu. Redzot tos
notikumus un attīstību pēdējo gadu laikā, tiesās ir 20 procesi
saistībā ar strīdiem. Šie grozījumi situācijā nepalīdzēs. Tāpēc
valdība bija lēmusi, ka šādi apjomīgi grozījumi ir jāpārceļ un
šādas lietas ir jāizsver rūpīgi un sabalansēti, norāda
komisijas priekšsēdētājs Ainars
Latkovskis.
KNAB darbinieki atzīst, ka būtu ieinteresēti dienesta statusa
piemērošanā, taču pie pašreizējās nesakārtotās likumdošanas šī
iniciatīva var pārvērsties patvaļā. OECD neredz problēmu
tiesiskā regulējumā. OECD uzsver, ka problēma ir izpildītājā
Streļčenokā. Var pieņemt jebkādu regulējumu un mēs vienalga
nonāksim pie tā, ka problēma ir īstenotājā, saka KNAB
Operatīvās izstrādes nodaļas vadītājs Juris Jurašs.
Par to, vai atbalstīt Loskutova priekšlikumu, plenārsēdē jālemj
Saeimai otrajā lasījumā. Likumdevēji gan piebilst šādu papildu
iniciatīvu iekļaušana var aizkavēt pašu likuma grozījumu ātru
pieņemšanu, ko prasīja OECD.