Kam
vajadzīga e-Latvija?
(09.11.2007.) Pēdējā laikā aktualizējies jautājums par Saeimas ārkārtas
vēlēšanu nepieciešamību. Valdība ir katastrofāli zaudējusi
vēlētāju uzticību, Latvija slīgst aizvien dziļākā ekonomiskajā
un tiesiskajā krīzē, taču situāciju mainīt ir gandrīz
neiespējami, jo labprātīgi atteikties no varas valdošā koalīcija
nevēlas, bet politisko spēku sadalījums Saeimā ir tāds, ka cita
valdība bez patlabanējo koalīcijas partiju līdzdalības nav
iespējama, kas attiecīgi atkal nesola neko labu. Šobrīd
Satversme tiesības atlaist Saeimu ir devusi tikai Valsts
prezidentam, taču pēdējais, kā jau esošās koalīcijas virzīts
pārstāvis, tās izmantot negrasās.
Izeja no situācijas būtu grozījumi Satversmē, kas ļautu rosināt
referendumu par Saeimas atlaišanu arī desmitajai daļai
balsstiesīgo pilsoņu, tāpat no Satversmes varētu svītrot normu,
kas nosaka prezidenta atlaišanu gadījumā, ja vēlētāji nobalso
pret Saeimas atlaišanu. Pastāv gan būtiska nianse lai veiktu
grozījumus Satversmē, par tiem jānobalso vismaz pusei (50%+1)
visu balsstiesīgo pilsoņu. Ņemot vērā iedzīvotāju pieaugošo
vienaldzību pret politiku, šis mērķis ir grūts, taču ne
neizpildāms. Tomēr šī raksta mērķis nav pārdomas par Satversmes
grozījumu nepieciešamību, bet gan par to, kā palielināt
iedzīvotāju līdzdalību politikā un tālākā nākotnē mazināt
mūsdienu situācijai līdzīgas iespējas, kad politekonomiskie
grupējumi faktiski uzurpē varu un pārstāj rīkoties vēlētāju
interesēs.
Modernā parlamentārā demokrātija savulaik nomainīja iekārtu,
kurā pretrunas tika risinātas no spēka pozīcijām. Brīvība,
brālība un vienlīdzība ir daudz labāka par kariem un
revolūcijām, taču arī parlamentārismam netrūkst problēmu.
Parlamentam kā likumdevējam ir jāatspoguļo dažādu iedzīvotāju
grupu intereses likumos. Vienlaikus deputātiem paliek iespēja
likuma pantos iekļaut nevis iedzīvotāju, bet sava vai partijas
sponsora intereses, kā arī bremzēt kādu likumu virzību un šīs
iespējas Latvijā tiek izmantotas ar neticamu regularitāti.
Kopumā to dēvē par korupciju. Otrs negatīvais aspekts ir
parlamentāro demokrātiju lielās izmaksas - tehniskā personāla
uzturēšana, parlamenta vēlēšanas, likumdošanas darbs viss kopā
prasa ievērojamus līdzekļus.
Eksperti atzīst, ka demokrātiskā iekārta ir nepilnīga. Pareizāk
sakot nepilnīgs ir starpnieku (šajā gadījumā deputātu)
institūts. Vienlaikus maldīgs ir priekšstats, ka neko labāku par
pārstāvniecisko demokrātiju ar visām nepilnībām nav iespējams
izdomāt. Vēl labāks variants ir visas tautas demokrātija,
rīkojot referendumus par nozīmīgākajiem jautājumiem. Ka
referendumu ceļā ir iespējams pieņemt arī sarežģītus un
komplicētus lēmumus, pierādījusi Šveice. Šajā valstī referendumi
notiek kā par politiskajiem tā ekonomiskajiem lēmumiem,
atsevišķos gadījumos referendumu ceļā pat tiek sastādīti kantonu
budžeti. Protams, pirms tam jautājums tiek plaši izdiskutēts
plašsaziņas līdzekļos.
Šveices piemērs ir atbilde visiem, kuri uzskata vēlētājus par
inertu masu, kas nav spējīga pieņemt atbildīgus lēmumus. (Dažos
Šveices kantonos, atbilstoši konstitūcijām, augstākais
likumdevējs ir vēlētāju kopums!) Tajā pašā laikā Šveice ir viena
no labklājīgākajām valstīm pasaulē, tādēļ izdevumi par
referendumu rīkošanu tai nerada problēmas. Latvijas situācijā
mēģinājums atkārtot Šveices pieredzi ar referendumu rīkošanu
būtu finanšu katastrofa. Taču ja referendumu būtu iespējams
sarīkot, balsojot internetā (sliktākajā gadījumā balsojot pa
tālruni, kā tas šobrīd iespējams, piemēram, Lielbritānijā),
atkristu izdevumi vēlēšanu iecirkņu un komisiju uzturēšanai,
balsu skaitīšanai, utt. Pienākot referenduma beigu termiņam
atliktu izdrukāt rezultātus un statistiku.
Ļoti ticams, ka šāda sistēma
pakāpeniski tiks ieviesta attīstītajās valstīs. Tas nenozīmē, ka
būtu pienākušas beigas tradicionālajai parlamentārajai
demokrātijai. Kādam tāpat būs jāveido valdības, jāizstrādā un
jāierosina likumprojekti, taču parlamentu loma kļūtu jūtami
mazāka, saruktu korupcijas iespējas, mazinātos demokrātijas
uzturēšanas izdevumi. Plašu soli pretim balsošanai internetā ir
spērusi Igaunija un mums neviens nav liedzis pārņemt kaimiņu
pieredzi un piemērot to Latvijas apstākļiem. Diemžēl Latvijā
atdeve no valsts īstenotajiem informāciju tehnoloģiju projektiem
ir niecīga, un lai nu par ko, bet par tehnoloģiju izmantošanu
demokrātijas attīstībai tā domā vismazāk. Kamēr šajā virzienā
nesāksies reāli darbi, nebūs arī reālas demokrātijas.
Ainars Latkovskis
 |