Šlesera uzbrukums lauku ceļiem
(18.01.2008.) Jaunnedēļ valdības sēdē A. Šlesera vadītā
Satiksmes ministrija virzīs apstiprināšanai ministra partijas
biedram I. Godmanim Satiksmes ministrijas izstrādāto Ministru
kabineta noteikumu projektu Par valsts pamatbudžeta autoceļu
programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtību. Šie
līdzekļi ir mērķdotācijas pašvaldību pārziņā esošo mazo ceļu
uzturēšanai. Atbilstoši likumam Par autoceļiem, Satiksmes
ministrijai vajadzēja vēl līdz 2007. gada 1. oktobrim izstrādāt
atbilstošus Ministru kabineta noteikumus par mērķdotāciju
lielumu un sadales principiem, kas, kā rāda kalendārs, ne tuvu
nav izdarīts laikā, un kamdēļ pašvaldības joprojām nevar
apstiprināt šī gada budžetus. Vienlaikus šī nepatīkamā
situācija, ir sīkums, salīdzinot ar MK noteikumos ietvertajām
iecerēm.
A.
Šlesers ir paredzējis, ka Rīga saņems 36% kopējās mērķdotācijas,
pie kam paskaidrot, no kurienes radies šāds procents, neviens
pat nemēģina. Tikmēr pārējām Latvijas pašvaldībām
noteikti konkrēti kritēriji naudas pārpalikuma saņemšanai
iedzīvotāju skaits, ielu brauktuvju laukums, tiltu laukums un
ceļu garums, kas pareizināts ar īpašu koeficientu. Pagājušajā
gadā, kad naudas dalīšanas standarti visiem bija vienādi,
galvaspilsētai pienācās 21,4% no mērķdotācijas, jeb nedaudz
vairāk nekā 12,45 miljoni no kopumā 58,2 miljoniem latu.
Šogad valsts
mērķdotācijām ir piešķirts vairāk līdzekļu, nekā pērn 70,9
miljoni latu, taču ja viss noritēs pēc A. Šlesera plāna, tad
Rīga saņems nedaudz vairāk par 25,5 miljoniem latu lielu
mērķdotāciju, kas būs par 13 ar astīti miljoni vairāk nekā 2007.
gadā. Pārējām pašvaldībām atliks nepilni 43,4 miljoni latu, kas
ir neticēsiet, par 0,3 miljoniem mazāk nekā 2007. gadā. Un ar
šādu ierosinājumu A. Šlesers nāk klajā, neraugoties un Latvijas
rekordlielo inflāciju un ikvienam lauku rajonu iedzīvotājam labi
zināmo katastrofālo daudzu pašvaldību mazo ceļu stāvokli.
Lauku rajoniem
vārda vistiešākajā nozīmē atņemtos līdzekļus plānots novirzīt
Rīgas ielu un tiltu remontam, kā arī būvniecībai, jo īpaši
Dienvidu tiltam tam pašam, kuram valdība galvenokārt A.
Šlesera personā vēl nesen attiecās sniegt valsts garantijas, lai
Rīgas dome, kurā tobrīd pie varas atradās nepareizā partija
Jaunais laiks, varētu tilta būvniecībai piesaistīt Eiropas
Savienības fondu līdzekļus. Dienvidu tilta
būvniecībai, protams, ir nepieciešams valsts atbalsts, taču
nekādā gadījumā ne voluntāri atņemot līdzekļus jau tā trūcīgajām
lauku pašvaldībām.
Taču ka Rīgas tilti nu nepavisam nelīdzinās maziem pašvaldību
ceļiem Satiksmes ministru neuztrauc, jo politekonomiskā
filozofija acīmredzami balstās uz priekštatu, ka tikai A.
Šlesers kopā ar savām uzticības personām drīkst apsaimniekot ar
satiksmi saistīto valsts un ES naudu. Kādēļ Latvijā ceļi
pie šādas saimniekošas ir ievērojami dārgāki un sliktāki, nekā
tepat kaimiņos Igaunijā, atliek vienīgi minēt.
Apšaubāmas metodes un lēmumi, dalot budžeta līdzekļus, Latvijā
gan nav nekas jauns, taču Satiksmes ministra izdarības ar
mērķdotācijām šo rīcību var pacelt vispār jaunā, negatīvā
kvalitātē, jo šoreiz pat netiek meklēti kaut formāli
attaisnojumi un iemesli, kamdēļ nauda tiktu atņemtu laukiem un
vienkārši atdota Rīgai. Likuma pants, kas paredz reģionu
vienlīdzīgas attīstības principus, tāpat arī tiesiskās paļāvības
princips, pēc kura pašvaldības, saskaņā ar valdības apstiprināto
Satiksmes ministrijas darbības stratēģiju un Transporta
attīstības pamatnostādnēm 2000. 2013. gadiem plāno ilgtspējīgu
finansējuma pieaugumu valsts atbalstam mērķdotācijām pašvaldību
autoceļiem un ielām, vienkārši tiek ignorēti, kaut kādu tikai A.
Šleseram zināmu interešu vārdā.
Ainars Latkovskis
 |