Daži padomi
valdībai taupības budžeta ieviešanā
10.11.2008. Izskatot nākošā gada tā dēvētā taupības budžeta
sākotnējo versiju, valdošās koalīcija secināja, ka ieceres par
taupību neliecina, taču taupīt ir vitāli nepieciešams, jo valsts
nonākusi grūtā ekonomiskā situācijā gan globālās finanšu
krīzes dēļ, gan arī iepriekšējo valdītāju nekompetences un
pašpārliecinātības dēļ. Labāk vēlāk nekā nekad un koalīcija
pieņēma lēmumu, ka visām ministrijām jāsamazina to izdevumi par
10%. Lēmums labs un pareizs, tikai izpildījums pieklibo.
Sākotnējais samazinājums, par kuru valdība tik plaši klāstīja,
bija visnotaļ iluzors. Atņemts tika no nākamā gada vēlmju
saraksta jeb papildus izdevumiem, kuri krietni pārsniegtu šā
gada ministriju budžetu. Taču pavisam drīz kļuva skaidrs, ka ar
šo mānīšanos būs par maz, lai nākamā gada budžetu varētu saukt
par sabalansētu. Tāpēc atkal tiek izsludināta nepieciešamība
taupīt. Šoreiz jau tiek runāts par darbinieku skaita
samazināšanu policistu, ugunsdzēsēju, robežsargu, bērnu
tiesību aizsardzības speciālistu un citu. Izvēlēta vienkāršāka
metode nav cilvēku, nav problēmu. Tā vietā visai negribīgi
tiek pieminēta nepieciešamība samazināt dāsnās piemaksas un
prēmijas ierēdniecībai, solīts padomāt par vienotu atalgojuma
sistēmu valsts iestādēs, kā arī spert vēl dažus it kā izlēmīgus
soļus, galvenokārt gan nenoteiktā nākotnē. Taču taupības
iespējas nav tālu jāmeklē.
No 140 padomju locekļiem, kuri strādā 27 valsts akciju
sabiedrībās un lielākajās kapitālsabiedrībās ar valsts daļu,
vismaz 91 ir saistīts ar kādu no valdošajām partijām ar LPP/LC
vismaz 36, ar TP - 22, ar ZZS - 19, ar TB/LNNK 11. Algās šo
padomju locekļiem 2007.gadā tika izmaksāti vismaz 1,2 miljoni
latu. Taču vēl jau ir arī neskaitāmas pašvaldību uzņēmumu
padomes, kurās situāciju varētu būt visnotaļ līdzīga.
Kas tad ir tie, kas uzrauga valsts uzņēmumu darbību? Izrādās -
plaša profila
speciālisti. Piemēram, centīgais satiksmes ministra Ainara
Šlesera (LPP/LC) palīgs un malu zvejniecībā pieķertais Lauris
Dripe pērn darbojās piecās padomēs. Viņš gadā no valsts saņem
77,8 tūkstošus latu un Lauris Dripe nepavisam nav rekordists. Ja
valdība tiešām domā par izdevumu samazināšanu, tad vispirms
vajadzētu samazināt esošo padomju locekļu skaitu citādi
katastrofālā finanšu situācijā esošo Latvijas Pastu uzrauga 11
darboņi, katrs no kuriem mēnesī vēlas saņemt vai desmit
pastnieku algas. Tāpat obligāti būtu jānosaka arī atalgojuma
griesti, kā
arī jāievieš likuma norma, kura paredzētu, ka viens cilvēks
drīkst ieņemt amatus ne vairāk kā divās valsts uzņēmumu padomēs
vai valdēs. Visbeidzot ir jāizbeidz situācija, ka padomju
locekļus ieceļ ministri un valsts sekretāri uz šiem amatiem ir
jāizsludina konkursi, lai uzņēmumus pārraudzītu nozaru, nevis
plaša profila
politiskie speciālisti.
Vēl viena iespēja. Summas, kādas Latvijā tiek tērētas mobilo
tālruņu sarunu apmaksai valsts un pašvaldību iestādes, neviens
tā īsti nav pat aprēķinājis, taču, ja pieņem, ka katrs no
Latvijas ierēdņiem mēnesī apmaksātās sarunās norunā vien 20
latus, tad tas ir 4,6 miljoni latu mēnesī jeb 56 miljoni latu
gadā. Reālā summa ir daudzkārt lielāka, jo pa valsts apmaksātiem
dienesta mobilajiem tālruņiem runā ne tikai ierēdņi, bet vēl
liels skaits dažādu iestāžu darbinieku. Tāpat ir vērojama
interesanta likumsakarība jo augstāks amats (un tātad
atalgojums), jo vairāk amatpersona runā pa dienesta mobilo
tālruni. Kārtības ieviešana šajā sistēmā ļautu valstij ietaupīt
ievērojamas summas.
Tas pats attiecas arī uz valsts apmaksātās degvielas izmantošanu
virknē iestāžu. Dažādu ministriju iesniegtie nākošā gada budžeta
plāni liecina, ka vairākumā gadījumu degvielai paredzēts tērēt
vismaz tādas pašas summas kā 2008. gadā. Vienlaikus degvielas
cena ir sākusi nemainīgu lejupslīdi, kas nozīmē, ka tā 2009.gadā
būs ievērojami lētāka nekā šogad. Ministrijas šo faktu neņem
vērā. Piemēram, Satiksmes ministrija degvielas iepirkšanai abos
gados atvēlējusi konstanti vienādu summu.
Par tādām iestādēm kā dažādas valsts aģentūras, kuru funkcijas
bieži dublējas ar ministriju veicamo vai nav īsti saprotamas pat
pašiem to darbiniekiem, manuprāt, būtu likvidējamas. Piemēram,
Kultūras ministrijas pārziņā esošā aģentūra
Jaunie Trīs brāļi
nākošgad paredzējusi tērēt 800 000 latu, lai gan valsts budžetā
nauda ir iedalīta tikai viena jaunā brāļa celtniecībai, t.i.
nacionālās bibliotēkas celtniecībai. Demakovas diviem citiem
jaunajiem brāļiem - koncertzālei uz ūdens un laikmetīgās mākslas
muzejam ostas teritorijā nauda netika iedota. Ja likvidētu
bezjēdzīgo aģentūru, bet tās funkcijas uzticētu nozares
ministrijai, valsts ietaupītu ap pusmiljonu latu gadā.
Šo sarakstu ir iespējams turpināt
ļoti ilgi, jo kopaina diemžēl ir bēdīga. Valdība ir pieņēmusi
lēmumu ietaupīt nevis tur, kur to patiešām nepieciešams darīt
grūtos ekonomiskos apstākļos, bet klasiskā padomju stilā,
galvenokārt plānveidīgi samazinot ministriju un to pārraudzībā
esošo iestāžu darbinieku skaitu. Nevar noliegt, ka atsevišķos
gadījumos šāds lēmums ir pamatots, taču cilvēku atlaišana
ekonomiski grūtos laikos ir pats pēdējais solis. Vispirms ir
jāveic virkne pasākumu reāla taupības režīma ieviešanai,
augstākās ierēdniecības nesamērīgo prēmiju un piemaksu tikpat
plānveidīgai samazināšanai, politizēto valsts uzņēmumu padomju
likvidēšanai, neskaitāmo pieredzes apmaiņas tūrisma braucienu
uz valsts rēķina izbeigšanai, utt. Ja netiks sperti šādi soļi,
lielā taupības kampaņa kārtējo reizi būs tikai tukši vārdi bez
reāla seguma.
Ainars Latkovskis
 |