Vai Latvijas
zemniekiem ir cerības uz godīgu konkurenci?
(26.03.2009.)
Daudzus Latvijas iedzīvotājus
uztrauc mūsu valsts lauksaimniecības nākotne, tostarp arī
acīmredzami nevienlīdzīgie Eiropas Savienības (ES) tiešie
atbalsta maksājumi dažādu valstu zemniekiem. Vai pastāv iespējas
situāciju mainīt un pārskatīt maksājumu aprēķināšanas kārtību,
kā arī cik ilgā laikā tas būtu iespējams tie ir jautājumi, uz
kuriem atbildes vēlas saņemt ne tikai lauksaimniecībā
nodarbinātie, bet arī tie, kurus uztrauc lauksaimniecības
nākotne Latvijā.
Eiropas Savienības Kopējā
lauksaimniecības politika (KLP), kāda tā ir šobrīd, tapa
2003.gadā. Šīs politikas pamatā ir pāreja uz tiešā atbalsta
principiem, kad atbalsta apjomu nosaka, piesaistot to
apsaimniekotajai platībai, nevis saražotās produkcijas
daudzumam. Parakstot iestāšanās līgumu ES, Latvija vienojās ar
savienības vecajām dalībvalstīm par tiešo maksājumu
aprēķināšanas un izmaksas mehānismiem. Aprēķiniem par pamatu
tika ņemti neveiksmīgā 1998.gada dati, kad tā dēvētā references
ražība, atbilstoši Latvijas lauksaimnieku iesniegtajiem ražības
rādītājiem, bija 2,5 tonnas no hektāra. References
ražībai bija būtiska ietekme uz kopējo atbalsta summu un šis ir
viens no būtiskākajiem iemesliem, kādēļ tiešie atbalsta
maksājumi Latvijas lauksaimniekiem ir paši zemākie ES.
Jāpiebilst, ka vecajām dalībvalstīm aprēķini tika veikti,
izmantojot astoņdesmito gadu beigu datus, kad to lauksaimniecība
atradās uz viļņa.
Atbilstoši izmaksu plāna iecerēm,
ES vienotās platības maksājumi ar katru gadu palielinās par 5%,
un 2013.gadā tiem jāsasniedz līmenis, kāds tas vidēji bija ES
vecajās dalībvalstīs 2004. gadā. Tomēr tā kā aprēķini ir
balstīti uz formulu, kurā par pamatu ņemti 1998.gada dati, kad
vēl sliktāka references ražība par Latviju bija tikai Igaunijai,
atšķirības starp ES atbalstu Latvijas lauksaimniekiem un
atbalstu citu jauno dalībvalstu zemniekiem turpina pieaugt.
Pieci procenti no lielākas summas ir vairāk, nekā pieci procenti
no mazākas. Virkne valstu iestāšanās ES līgumos ir arī panākušas
tiesības saviem lauksaimniekiem piešķirt papildus ES līdzekļiem
lielākus atbalsta maksājumus, nekā Latvija, tamdēļ kopaina ir
bēdīga.
Piemēram, 2007.gadā ES vienotais
platībmaksājums Latvijā bija 37,84 eiro par hektāru, kamēr mūsu
kaimiņi Igaunijā un Lietuvā saņēma attiecīgi 50,63 un 57,41 eiro
par hektāru. Jāpiebilst, ka lielāki maksājumi Igaunijā,
neraugoties uz nedaudz zemāku references ražību, ir skaidrojami
ar to, ka summa, kas tiek piešķirta kādai ES valstij, ir
konstanta, kamēr atbalstam pieteikto platību lielums mainīgs.
Maksājumi katrai konkrētai saimniecībai tiek aprēķināti,
vienkārši izdalot summu pa saimniecībām. Šī iemesla dēļ vienmēr
esmu uzskatījis šo metodi par, maigi izsakoties, ne gluži
taisnīgu. Atbalstu viedokli, ka par reāli apsaimniekotām zemēm
ir nepieciešami ievērojami lielāki atbalsta maksājumi, nekā par
platībām, kur ar Dievu uz pusēm tiek nopļauta zāle.
Ne visai
spoži šajā ziņā klājas arī abām pašām jaunākajām ES
dalībvalstīm. Rumānijā atbalsta maksājums 2007.gadā bija 50,55,
bet Bulgārijā 53,10 eiro/ha. Starp jaunajām dalībvalstīm tālāk
šajā sarakstā seko Slovākija 75,37 un Polija 79, 92 eiro/ha,
bet Čehija ar 102,45 un Ungārija ar 105,52 eiro/ha ir pirmās,
kuras pārsniedz trīsciparu skaitļa robežas. Vecajās
dalībvalstīs šie skaitļi ir ievērojami lielāki. Piemēram,
Somijā 226,26, Zviedrijā 227,00, bet
Lielbritānijā 257,04 eiro/ha. Tomēr par solidaritāti Eiropas
Savienība vēl uzskatamāk liecina tiešie maksājumi Īrijas (290,46
eiro/ha), Luksemburgas (299,78 eiro/ha), Vācijas (340,17
eiro/ha), Dānijas (368,60 eiro/ha), Beļģijas (418,25 eiro/ha) un
jo īpaši Itālijas (445,17 eiro/ha) zemniekiem.
Šiem skaitļiem ir maz saistības
ar politiķu runās bieži piesauktajiem vienlīdzīgas konkurences
apstākļiem visām ES dalībvalstīm, jo šajā jūtīgajā sfērā katrs
ir pats par sevi, bet Latvijas lauksaimnieku interešu
pārstāvēšana ES, ar kuru nodarbojas Zemkopības ministrija,
pēdējos septiņus gadus ir aprobežojusies ar klātesamības efektu.
Tā kā lemšana par lauksaimniecības politiku šobrīd ir tikai
dalībvalstu kompetencē, nav daudz cerību, ka šajā ES finanšu
ciklā līdz 2013. gadam kaut kas būtisks varētu mainīties, tomēr
pastāv iespējas panākt kopējās lauksaimniecības politikas
izmaiņas par labu Latvijai pēc šī gada. Savukārt spriešana par
to, kāda būs šī politika, sāksies jau tuvāko mēnešu laikā.
Ļoti būtisks faktors ir arī
Eiropas Parlamenta (EP) vēlēšanas. 2010. vai 2011. gadā varētu
stāties spēkā Lisabonas līgums, un tad arī lauksaimniecības
budžeta apstiprināšanai būs nepieciešama Eiropas Parlamenta
piekrišana. Tāpat Eiropas parlamentāriešiem būs iespējas ieviest
savas izmaiņas finanšu plānos. Līdz ar to ir ļoti svarīgi, lai
Latviju EP vadošajās frakcijās pārstāvētu politiķi, kuri
orientējas kā finanšu jautājumos, tā arī spēj aizstāvēt savas
valsts intereses. Nav zināms, cik lielā mērā jaunās Kopējās
lauksaimniecības politikas izstrādei ir gatavi mūsu ierēdņi,
tādēļ Eiropas Parlaments, kuram šobrīd nav lemšanas tiesību par
lauksaimnieku budžetu, nākotnē var izrādīties pēdējais bastions
kaujā par Latvijas lauksaimniecības saglabāšanu.
Vienotā platību maksājuma starp
ES dalībvalstīm salīdzinājums (2007. gads)
|
Tiešie maksājumi |
ES dalībvalstis |
Vienotais maksājums
(Eur/ha)
* |
Vienotais
platībmaksājums
(Eur/ha)
* |
Lielbritānija |
257,04 |
|
Austrija |
236,70 |
|
Beļģija
|
418,25 |
|
Bulgārija |
|
53,10 |
Čehija |
|
102,45 |
Dānija |
368,60 |
|
Francija |
249,61 (2006.g.) |
|
Grieķija |
373,70 |
|
Igaunija |
|
50,63 |
Īrija |
290,46 |
|
Itālija |
445,17 |
|
Kipra |
|
138,85 |
Latvija |
|
37,84 |
Lietuva |
|
57,41 |
Luksemburga |
299,78 |
|
Malta |
223,32 |
|
Nīderlande |
197,43 (2006.g.) |
|
Polija |
|
79,92 |
Portugāle |
171,14 |
|
Rumānija |
|
50,55 |
Slovākija |
|
75,37 |
Slovēnija |
114,17 |
|
Somija |
226,26 |
|
Spānija |
|
236,83 |
Ungārija |
|
105,52 |
Vācija |
340,17 |
|
Zviedrija |
227,00 |
|
* Eiropas Komisijas
pārstāvniecības Latvijā sniegtie dati
Vienoto maksājumu shēmas
galvenais mērķis ir nodrošināt lauksaimniekiem lielāku ieņēmumu
stabilitāti. Lauksaimnieki var izvēlēties, ko ražot, un saņemt
to pašu atbalsta summu neatkarīgi no saražotā daudzuma, tādējādi
izmantojot iespēju pielāgoties pieprasījumam. Atbalsta lielumu
nosaka, veicot aprēķinu, kura pamatā ir maksājumi, kas saņemti
noteiktā periodā (vēsturiskais modelis) vai to hektāru skaits
lauksaimnieka īpašumā pirmajā gadā pēc vienotā maksājuma shēmas
ieviešanas, par kurām lauksaimnieks ir tiesīgs saņemt minēto
maksājumu (reģionālais modelis).
Vienotā platībmaksājuma shēma
ir pieejama
jaunajām dalībvalstīm, no kurām desmit to ir ieviesušas. Tajā
paredzēts, ka līdz brīdim, kad konkurence valsts mērogā sasniegs
pievienošanās
līgumā
noteikto, veic vienotas summas maksājumus par maksājuma
piešķiršanas prasībām atbilstošās lauksaimniecības zemes hektāru
skaitu.
Ainars Latkovskis
 |