Budžets kā
pirmais solis pretīm nosacītai stabilitātei
30.11.2009.
Latvijai pēc ekonomiskās lejupslīdes zemākā punkta pārvarēšanas
Eiropā un citviet pasaulē ir visas iespējas kļūt par
investīcijām pievilcīgu vietu, un ne tādām investīcijām, kā
treknajos gados, kad mūsu valstī tika iepludināts liels
daudzums naudas finanšu un cita veida spekulāciju īstenošanai.
Virknei faktoru dalība Eiropas Savienībā, kvalificēts
darbaspēks, bezdarbs un salīdzinoši zems atalgojuma līmenis
jau tagad vajadzētu izraisīt to investoru interesi, kuri vēlas
ieguldīt savus līdzekļus vienā no jebkuras ekonomikas
stūrakmeņiem ražošanā. Tomēr investori vai tie būtu no
rietumiem, Krievijas vai Ķīnas, Latvijai met līkumu, un šādai
rīcībai ir vairāki cēloņi, kuru novēršana galvenokārt atrodas
mūsu valdības un politiķu rokās.
Potenciālajiem investoriem ir nepieciešama stabilitāte un
konkrētība. Šī iemesla dēļ viens no galvenajiem viņu bažu
cēloņiem ir mūsu politiskajā vidē izplatītās runas par
nepieciešamību īstenot lata devalvāciju. Lai arī oficiālajā
līmenī kā valdība, tā Latvijas banka ir noliegušas tādu iespēju,
atsevišķi valdības sastāvā ietilpstoši politiski spēki labprāt
ik pa brīdim aktualizē šo jautājumu. Savukārt potenciālie
investori nekādā gadījumā neaprobežojas tikai ar oficiālajiem
paziņojumiem, bet cenšas noskaidrot reālo situāciju. Latvijas
gadījumā tā ir tāda, ka tuvojas Saeimas vēlēšanas un izskan
savstarpēji pretrunīgi politisko partiju paziņojumi. Par
konkrētību tas neliecina, tādēļ investori izvēlas dot
priekšroku, piemēram, Igaunijai, kur situācija ir skaidra un
prognozējama, un kura 2011. gadā, visticamāk, pievienosies eiro
zonai.
Otrs un svarīgākais iemesls ir Latvijas neskaidrā nodokļu
politika. Lai ārvalstu uzņēmēji būtu ar mieru ieguldīt savus
līdzekļus ražotnēs mūsu valstī, viņiem ir nepieciešams precīzi
zināt, kādi izdevumi paredzami. Lai arī nodokļi uzņēmējdarbībai
Latvijā pat pēc visiem pieņemtajiem vai iecerētajiem labojumiem
likumdošanā joprojām ir vieni no zemākajiem Eiropas Savienībā,
ārvalstu un arī pašmāju uzņēmējiem ar to ir par maz. Neziņa, cik
un par ko nāksies maksāt pat nākošajā gadā, nemaz nerunājot par
tālāku nākotni, Latvijas tautsaimniecībai kopumā nodara
ievērojami lielāku ļaunumu, nekā izslavētās, no treknajiem
gadiem mantotās birokrātija un korumpētība.
Lieki atgādināt, ka ārvalstu investīcijas nozīmē arī jaunas
darba vietas, kuras šobrīd Latvijai ir ļoti aktuālas, tādēļ
likumsakarīgs ir jautājums, kā panākt konkrētību un
prognozējamību jautājumos, kas saistīti ar nodokļu politiku?
Atbilde ir vienkārša iespējami ātrāk nepieciešams apstiprināt
nākošā gada budžetu, vienlaikus skaidri pasakot, ka tālākā
nākotnē nekādi nodokļi palielināti netiks, tieši tāpat, kā
iedzīvotājiem netiks uzkrauti papildus maksājumi. Šādi soļi dos
potenciālajiem investoriem tik nepieciešamo konkrētību, kā arī
būs skaidrs signāls visiem Latvijā mītošajiem un strādājošajiem,
ka visi mazinājumi un griezumi jau ir aiz muguras un turpmāk
gaidāma lai vai kāda, taču stabilitāte.
Šajā vietā daudziem nešaubīgi radīsies cits jautājums ja jau
viss ir tik vienkārši, tad kādēļ tas netiek darīts? Kādēļ
politiķu, ekonomistu un daudzu citu speciālistu vairākums sola
nevis nosacītu stabilitāti, bet gan aizvien jaunus griezumus un
palielinājumus, dzenot izmisumā Latvijas iedzīvotājus un
atbaidot varbūtējos investorus? Šādai rīcībai ir daudzi iemesli,
tostarp arī objektīvi (starptautisko aizdevēju spiediens, utt.),
taču galvenais cēlonis laikam jau slēpjas tur, ka krietna daļa
politiskās un birokrātiskās elites cer, ka spēs pārdzīvot krīzi,
neko nemainot trekno gadu sistēmās un shēmās. Šī iemesla dēļ
daudz vairāk tiek domāts nevis par iespējām mainīt sistēmu, lai
palielinātu ieņēmumus, bet gan par to, kā saglabāt sistēmu,
samazinot izdevumus. Skaidri definējot pirmo, nevis izvairoties
skaļi nosaukt otro mērķi, būs arī iespējams atbildīgi pateikt,
ka Latvijā beidzot iestājusies pieticīga stabilitāte un tupmāk
kļūs tikai labāk.
Ainars Latkovskis,
Saeimas deputāts (JL)
 |