Teritoriālā
reforma pēc labākajiem padomju laiku paraugiem
24.02.2010. Pēdējā
laikā uzmanības lokā ir nonākuši Latvijas teritoriālās reformas
rezultāti. Sākot darboties jaunizviedotajiem novadiem, daudzviet
ir atklājušās nopietnas nepilnības un pretrunas, kuru dēļ
problemātiska kļuvusi šo lielā mērā uzspiesto veidojumu
pastāvēšana. Pats spilgtākais piemērs ir Mērsraga iedzīvotāju
nepārprotamā vēlme atjaunot iepriekšējo stāvokli, atdaloties no
Rojas novada, un tas ir tikai zināmākais, taču nepavisam ne
vienīgais šāds gadījums.
Refromai stājoties spēkā ir kļuvis skaidrs, ka cilvēku, kuriem
izmaiņas radījušas tikai papildus sarežģījumus, ir ievērojami
vairāk, nekā to, kurus var uzskatīt par ieguvējiem. Ja pilsētās
būtisku izmaiņu nav, tad laukos reforma, apvienojumā ar
patlabanējo ekonomisko stāvokli, situāciju biežāk ir
pasliktinājusi, nekā uzlabojusi. Dažādu iestāžu un pakalpojumu
pieejamība ārpus novadu centriem dzīvojošajiem daudzviet ir
jūtami pazeminājusies, attāluma dēļ pastāv satiksmes problēmas,
bērniem ir grūti nokļūt līdz skolām, utt.
Ļoti ticams, ka gadījumā ja Latvija nebūtu piedzīvojusi strauju
ekonomisko lejupslīdi, daudzas no šīm problēmām nebūtu tik asas.
Taču arī tas nesniegtu atbildi uz jautājumu, kamdēļ daudzviet
attīstības projekti tiek novirzīti galvenokārt uz novadu
centriem, nomales ignorējot vai labākajā gadījumā piešķirot tām
simboliskas dotācijas. Piemēram, Rojas un Mērsraga gadījumā
viens no būtiskiem iemesliem Mērsraga deputātu un iedzīvotāju
sašutumam ir fakts, ka it kā vienotajā novadā 2009. gadā
Mērsraga pagastam tika desmit reizes mazāk līdzekļu, nekā Rojai,
bet šogad starpība sasniegusi jau divdesmit reizes. Un ja šāda
situācija izveidojusies, apvienojoties diviem gandrīz
līdzvērtīgiem pagastiem, tad ko lai saka to nelielo pagastu
iedzīvotāji, kuri iekļauti lielos novados.
Nevar noliegt, ka vismaz teorētiski apvienotajiem novadiem
vajadzētu būt lielākām iespējām piesaistīt finansējumu dažādu
infrastruktūras vai cita veida projektu īstenošanai. Apvienojot
spēkus un resursus ir iespējams izdarīt vairāk, nekā katram
atsevišķi. Tomēr tas ir iespējams tikai ar nosacījumiem, ka
reforma balstās uz brīvprātības un ekonomiskā izdevīguma
principiem, nevis notiek novadu unifikācija politiskajā
virsvadībā pēc kolhozu laiku standartiem. Diemžēl Reģionālās
Attīstības un Pašvaldību lietu ministrijas (RAPLM) vadībā
izstrādātās un Aigara Kalvīša valdības laikā apstiprinātās
reformas pamatos tika likta tieši unifikācija un politiskais
izdevīgums, nevis brīvprātība un ekonomiskie aspekti, tādēļ biju
pret šo reformu, un savu viedokli neesmu mainījis.
Šobrīd, lielā mērā pateicoties līdzekļu trūkumam, atklājas
virkne nepilnību teritoriālās reformas modelī. Gandrīz vienmēr
pretrunu pamatā ir objektīvi apstākļi, nevis, kā apgalvo
atsevišķi reformas aizstāvji, personiskās ambīcijas un cilvēka
faktors. Reformas gaitā pieļautās kļūdas ir nepieciešams labot,
ļaujot pašvaldību iedzīvotājiem pašiem izlemt, kādas
teritoriālās vienības sastāvā viņi vēlas redzēt savas mājas.
Līdzīgi kā padomju laika posmā privātā burkānu dobe bija
daudzkārt ražīgāka par sovhoza laukiem, tā arī pašlaik neliela
teritoriālā vienība ir spējīga efektīvi funkcionēt un darboties
savu iedzīvotāju interesēs.
Diemžēl ministrs Edgars Zalāns un viņa partijas biedri
acīmredzami nesaprot šo vienkāršo patiesību, un savā domāšanā
nav tikuši tālāk par kolhozu un sovhozu laiku principu ja nu
kāds reiz šajā veidojumā ir iedzīts, tad laukā viņš no turienes
neizkļūs. Šāda acīmredzami politizēta nostāja neko neatrisina,
vienīgi padziļina pretrunas. Un kas pats skumjākais, tā ir
pretrunā ar likumdošanu, jo Administratīvo teritoriju un
apdzīvoto vietu likumā ir pants, kurš sākas ar vārdiem:
Izveidojot vai likvidējot novadu, kā arī grozot tā robežu ...
Ainars Latkovskis
 |