Kreditoru un
sabiedrības intereses
A. Latkovskis
(Saeimas deputāts, Vienotība).
26.01.2011.
Vēlētos atgādināt,
ka Ministru kabineta komiteja šā gada 3.janvārī konceptuāli
atbalstīja Ekonomikas ministrijas (EM) sagatavotos grozījumus
Civilprocesa likumā, kas paredz mājas pārvaldīšanas maksas un
komunālo maksājumu parādus piedzīt pirms hipotekāro prasījumu
apmierināšanas.
Grozījumi paredz mainīt Civilprocesa likuma regulējumu, nosakot
jaunu prasījumu veidu par dzīvojamās mājas pārvaldīšanas
maksas, kā arī maksas par piegādāto siltumenerģiju, auksto
ūdeni, dabasgāzi, elektroenerģiju un kanalizāciju, asenizāciju,
sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumiem piedziņu, bet
ne vairāk kā 10% no kopējās uz nekustamo īpašumu gulstošās ķīlas
vērtības uz nekustamā īpašuma izsoles dienu, kas apmierināms
pirms hipotekāro prasījumu apmierināšanas.
Tādējādi prasītājs, kura rīcībā ir tiesas nolēmums civillietā
par dzīvojamās mājas pārvaldīšanas maksas, kā arī maksas par
komunālajiem pakalpojumiem parāda piedziņu no attiecīgā dzīvokļa
īpašnieka un tiesas sprieduma izpildu dokuments, Civilprocesa
likumā noteiktajā kārtībā ar zvērināta tiesu izpildītāja
starpniecību varēs atgūt minēto parādu pirms hipotekāro
prasījumu apmierināšanas.
Tāpat likumprojekts paredz papildināt Civilprocesa likuma
pārejas noteikumus ar jaunu apakšpunktu, nosakot, ka
hipotekārajam kreditoram, kuram par labu nostiprināta pirmā
hipotēka, ja vien tas nav arī piedzinējs, nebūs jāsniedz tiesu
izpildītājam piekrišana par nekustamā īpašuma pārdošanu, ja
piedziņa tiks izdarīta par labu prasījumam par dzīvojamās mājas
pārvaldīšanas maksas vai maksas par komunālajiem pakalpojumiem
piedziņu.
Pēc būtības šādu grozījumu stāšanās spēkā nozīmētu, ka būtiski
uzlabosies līdzšinējā situācija, kad no cilvēkiem, kuri savus
mitekļus iegādājušies uz kredīta un dažādu iemeslu dēļ nespēj
vai nevēlas segt komunālos maksājumus, faktiski nav iespējams
piedzīt šo maksājumu parādus.
Šī jautājuma veiksmīga atrisināšana ir daudz svarīgāka, nekā
šķiet pirmajā brīdī. Ja lielajās pilsētās, kur namu
apsaimniekotāju pārziņā atrodas lielāks skaits daudzdzīvokļu
namu, šāda veida parādu problēmu vēl nav dzīvības un nāves
jautājums, kaut arī rada namu apsaimniekotājiem nopietnas
galvassāpes, tad gadījumos, kad ēkas apsaimnieko nelieli
kooperatīvi, nespēja atgūt parādus par komunālajiem maksājumiem
bieži kļūst par katastrofu.
Šobrīd namu apsaimniekotājiem faktiski nav iespējams atgūt
komunālo maksājumu parādus gadījumos, kad nemaksātāju dzīvoklis
ir iegādāts uz kredīta. Ierosinot lietu par parādu piedziņu,
process visbiežāk noved pie dzīvokļa pārdošanas izsolē, bet
visus šādā veidā iegūtos līdzekļus jau iepriekš ir rezervējušas
bankas. Līdz ar to mēģinājumi atgūt parādus kļūst bezjēdzīgi,
bet cietēji ir galvenokārt tie iedzīvotāji, kuri apzinīgi
maksājuši visus rēķinus. Namu apsaimniekotājs līdzekļu trūkuma
dēļ izrādās nespējīgs nodrošināt ēkas apkuri vai citus
pakalpojumus, šādi radot ievērojamas neērtības visiem
iedzīvotājiem.
Tāpat problēmas komunālajā saimniecībā pazemina šādu namu
iemītnieku īpašumu vērtību, kas apgrūtina, piemēram, dzīvokļu
maiņas vai pārdošanas darījumus. Arī mēģinājumi segt iztrūkumu
uz pārējo iemītnieku rēķina nav risinājums cilvēku maksātspēja
ir ierobežota, un nevienam nav tiesību prasīt, lai apzinīgākā
iedzīvotāju daļa apmaksātu arī negodprātīgu vai finanšu grūtībās
nonākušu iedzīvotāju rēķinus. Tātad sākotnēji minētā iecere ir
uzskatāma par atbalstu godīgajiem komunālo pakalpojumu
apmaksātājiem.
Diemžēl iebildumi pret šāda likumprojektu pieņemšanu ir radušies
Tieslietu ministrijai, kura uzskata, ka šādi tiek pārkāptas
kredīta devēju (lasiet banku) tiesības uz nodrošināto
prasījumu. Iespējams, ka tā arī būtu, ja vien šādi procesi
neattiektos uz daudz plašāku cilvēku loku, nekā tikai kredītu
devēji un ņēmēji. Šajā gadījumā jau runa ir par sabiedrības
interesēm, kuras nedrīkst izrādīties pakārtotas atsevišķu
finansistu vēlmēm. Ņemot vērā šos apsvērumus, arī es
viennozīmīgi atbalstu EM iesniegtos likuma grozījumus.

|