KNAB jābūt
neatkarīgai un profesionālai izmeklēšanas iestādei
A. Latkovskis, Saeimas deputāts, Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas priekšsēdētājs
15.05.2011.
Jau ilgāku laiku
preses un sabiedrības uzmanības lokā atrodas konflikts starp
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) vadītāju
Normundu Vilnīti un viņa vietniekiem Jutu Strīķi un Alvi Vilku,
kā arī lielāko daļu biroja darbinieku. Konflikts, kura pamatā ir
radikāli atšķirīgi priekšstati par biroja nākotnes attīstību, ir
tālu pārsniedzis šīs iestādes robežas. Izveidojusies situācija,
kurai ir nepieciešams atrast risinājumu, pie tam tādu, kas būtu
derīgs ļoti ilgam laika posmam.
Uzreiz apbēdināšu tos, kuri cer uz KNAB likvidēšanu.
Apgalvojumi, ka KNAB vadības domstarpību dēļ ir zaudējis savu
kapacitāti un pārstājis nodarboties ar tiešo pienākumu pildīšanu
par laimi neatbilst patiesībai. Lai kā tas arī nepatiktu
atsevišķiem politiķiem un, ja iespējams tā teikt, politikai
pietuvinātām personām, vadības strīdi KNAB praktisko darbu
tikpat kā neietekmē, un birojs joprojām ir faktiski vienīgā
izmeklēšanas iestāde Latvijā, kura nebaidās ķerties klāt
lielajām zivīm. Pietiek pieminēt Vaškeviča vai Latvenergo
lietas.
Kas attiecas uz juridiskajiem aspektiem, tad plaši izplatīts ir
viedoklis, ka esošajā Korupcijas novēršanas un apkarošanas
biroja likumā iekļautais regulējums nav pietiekams, lai
nodrošinātu KNAB, tostarp biroja priekšnieka, pilnvērtīgu
pārraudzību no izpildvaras puses, jo netiek skaidri regulēta
Ministru prezidenta disciplinārvaras esība un tās robežas
attiecībā uz KNAB priekšnieku. Tāpat likumā nav noteikta
disciplinārsodu KNAB priekšniekam piemērošanas kārtība, un līdz
ar to biroja vadītājs izpildvaras lēmumus un rīkojumus var
vienkārši ignorēt, kas arī tiek darīts. Attiecīgi tiek piedāvāts
likumīgā ceļā palielināt premjerministra pilnvaras, lai izbeigtu
šo anarhiju.
Tomēr tā ir tikai medaļas viena puse. Ja atceramies, tad
premjera Aigara Kalvīša laikā situācija bija daļēji līdzīga. A.
Kalvītis, gan pavisam citu motīvu vadīts, centās panākt KNAB
toreizējā vadītāja Alekseja Loskutova atstādināšanu, taču tas
nebija iespējams līdz brīdim, kamēr nekļuva zināms, ka pāris
biroja darbinieku piesavinājušies kā lietišķos pierādījumus
glabāto naudu jeb vienkārši sakot - apzagušies. Tikai un vienīgi
šis fakts kļuva par formālo iemeslu A. Loskutova atstādināšanai
no amata.
Šobrīd situācija ir tāda, ka esošais KNAB vadītājs N. Vilnītis
ar savām darbībām cenšas bremzēt biroja tālāku attīstību.
Apgalvojums par nepieciešamību aktivizēt biroja darbību reģionos
nav pamatots tā vienkāršā iemesla dēļ, ka šajā gadījumā visi
ceļi gandrīz vienmēr tāpat ved uz Rīgu, un tieši Rīgā, kas ir
Latvijas finanšu galvaspilsēta, notiek absolūtais vairākums KNAB
kompetencē esošo likumpārkāpumu. Centieni pārcelt biroja
galvenās aktivitātes uz valsts reģioniem faktiski ir mēģinājums
panākt, ka lielo zivju vietā tiek tvarstītas vien sīkas
zivteles.
Vēlme nepieļaut šādu notikumu attīstību, protams, ir loģiska,
taču tajā pašā laikā tiesiskā valstī nedrīkst pastāvēt
situācija, kad likums reizi no reizes tiek mainīts, pielāgojot
to konkrētām personālijām. Likums tieši tādēļ ir likums, ka tam
jābūt universālam un jāstāv pāri politiskajām un individuālajām
interesēm. Īpaši svarīgi tas ir attiecībā uz KNAB, jo biroja
pārziņā atrodas, piemēram, politisko partiju finanšu kontrole.
Ja tiek palielinātas premjerministra pilnvaras pārraudzīt KNAB
darbību, tad attiecīgi samazinās biroja autonomija. Cik daudz
būs tādu KNAB vadītāju, kuri uzdrošināsies norādīt, ka viņu
tiešā priekšnieka vadītais politiskais spēks pārkāpis likumu par
partiju finansēšanu, ja šādi pārkāpumi tiks atrasti?
Izeja no strupceļa ir skaidru profesionālo kritēriju un prasību
KNAB vadītājam izstrādāšana, kā arī biroja autonomijas
nostiprināšana, tostarp Satversmē. Savukārt, kas attiecās uz N.
Vilnīti, tad jautājums par viņa atbilstību amatam ir jāizvērtē
ģenerālprokurora Ērika Kalnmeiera vadītajai komisijai. Pēc tam,
kad šis vērtējums tiks sniegts, par KNAB vadītāja atstādināšanu
vai palikšanu amata jālemj Saeimai, kura vienīgā ir tiesīga
pieņemt šādu lēmumu. Tomēr, lai kāds arī nebūtu Saeimas lēmums,
jautājumi par skaidriem kritērijiem un KNAB autonomiju nedrīkst
tikt atlikti līdz nākošajai reizei, tos nepieciešams izskatīt
jebkurā gadījumā.

|