Eksperti:
Fotoradaru lietā viss "jānoslauka" un jāsāk no sākuma
07.09.2012., Neatkarīgā Rīta Avīze
Fotoradaru ieviešanas process Latvijā bija skandalozs un
beidzies ar valdības lēmumu lauzt līgumu ar radaru piegādātājiem
KS Vitronic Baltica un partneri. Par radaru nepieciešamību,
kļūdām to ieviešanā un iespējām tās labot nākotnē Neatkarīgās
diskusija ar Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas
novēršanas komisijas priekšsēdētāju Ainaru Latkovski (Vienotība)
un ceļu satiksmes ekspertu, žurnālistu Paulu Timrotu.
Neatkarīgā: Kas radaru ieviešanas procesā nogāja greizi?
Ainars Latovskis: Rudenī policija izplatīja pirmās stacionāro
radaru kartes, gaidījām, ka oktobra beigās būs stacionāri
radari, bet izrādījās, ka uz to brīdi vēl nebija iesniegts
neviens būvatļaujas pieprasījums pašvaldībām. Jau tad, kā paredz
līgums, vajadzēja izteikt pirmo brīdinājumu, bet tas sekoja
tikai 20. janvārī.
Tajā laikā pārvietojamie radari jau darbojās pilnā sparā,
bija daudz iedzīvotāju sūdzību par to, kā un kur tie tiek
izvietoti slēpti, ne bīstamākajās, bet ienesīgākajās vietās,
sodi jau par pāris kilometriem (km) virs normas. Vai jau šajā
brīdī nevajadzēja stingrāk iejaukties procesā?
A. L.: Protams, pārvietojamie radari pelna vairāk. Līgums no
privātā partnera (PP) puses klaji netika pildīts. Uzskatu, ka
līgumā tika pieļautas kļūdas. Tās var labot, bet šķiet, ka tomēr
ir vēlme ar šo firmu sadarbību turpināt tas sāk palikt
nesmuki.
Pauls Timrots: Man šķistu daudz prātīgāk nopirkt dažus
radarus, ar tiem nopelnīt vēl dažiem un tā turpināt bez PP, jo
te tam privātajam nekādi nespīd nopelnīt. Jo ātrāk brauksim, jo
viņi vairāk nopelnīs tur ietverts slimums jau pašā saknē! Tas
ir tāpat kā protēzists, kurš vakaros cilvēkiem sit zobus ārā,
lai pašam būtu darbs. Par protēzistu mēs smejamies, bet par šo
projektu sakām, ka varbūt ir OK. Nu, nevar tas būt OK, tas ir
jau iecerēts šķībs!
- Līgumu slēdza toreizējā iekšlietu ministre Linda Mūrniece.
Ja sakāt, ka jau līgumā kaut kas bija greizi, vai Vienotībai arī
ir kāda atbildība jāuzņemas?
A. L.: Noteikti ir. Bet konkursu vinnēja firma, kas visvairāk
65% solīja valsts budžetam. Lattelecom atteicās, jo šādi
nosacījumi neesot īstenojami. Jau tad vajadzēja trauksmi celt,
bet necēla, jo likās, ka citi uz valsts rēķina grib nopelnīt vēl
vairāk. Ļoti ceru, ka tas vienkārši bija tāpēc, ka tas Valsts
policijai (VP) bija pirmais PP līgums, kas gan neatbrīvo no
atbildības, turklāt līgumi ar privātajām organizācijām ir bijuši
un būs.
Valsts budžetā no radariem esot ienākuši 1,2 miljoni latu
soda naudas, 35% pārskaitīti Vitronic. Līdz ar radaru ieviešanu
mazāk uz ceļiem bija policijas ekipāžas, kas sodīja ne tikai par
ātruma, bet arī citu noteikumu pārkāpšanu. Kā tas viss ietekmē
satiksmes drošību, budžetu?
A. L.: Vairākkārt esmu teicis: ja runa ir par budžetu, tad tas
jāskata Finanšu un budžeta komisijai. Mūsu uzdevums ir
iekšlietas, tātad satiksmes drošība, un mūs pirmām kārtām
interesē mazāks avāriju, ievainoto, bojāgājušo skaits... Nav
naudai obligāti jāiekrīt valsts budžetā, kur to pārdalīs
medicīnai, jo ir taču avārijās cietušie! Bet kāpēc to caur
konkursiem nedot autopoligoniem, nosakot, ka pusgadu pēc
autovadītāja tiesību iegūšanas obligāti jāiziet otrā līmeņa
apmācība, drošas braukšanas skola, apgūstot praktiski, ko darīt,
kad alnis, lapsa izskrien priekšā mašīnai, kā braukt ziemā, pa
apledojošu, slapju ceļu? Uzlabosies cilvēku braukšanas prasmes,
mazināsies avārijas, nebūs pēc tam medicīnai jādod. Lietuvā daļu
naudas tamlīdzīgi novirza, turklāt naudu fotoradariem lietuvieši
aizņēmās bankā, un tie ir valsts radari.
VP vēsta, ka, kopš uz Latvijas ceļiem darbojas fotoradari,
par 10% samazinājies atļautā braukšanas ātruma pārkāpēju skaits.
Tas ir labs rādītājs attiecībā pret investīcijām, vai tam ir
kādas blaknes?
P. T.: Šobrīd jau varam novērtēt radaru efektu ne bojāgājušo
skaits, ne citi būtiski rādītāji nav kritušies. Pirms gadiem
sešiem, septiņiem ar Edmundu Zivtiņu (VP Prevencijas pārvaldes
priekšnieks) braucām skatīties, kā darbojas Viļņā ieviestie
pirmie radari. Tur, cita starpā, mums drošības centrā parādīja,
kā vecpilsētā darbojas video novērošana tūristiem esot drošāk,
par 80% kritusies noziedzība, kabatzādzības, kautiņi daļā, kur
bija novērošana. Super! Bet sekoja piebilde: par tikpat
procentiem tā pieauga blakus ielās. Līdzīgi ar radariem: tos
sastutējot tikai Rīgā un tās apkaimē, uz lielajām ielām, kur var
kaut ko smelt, mēs cilvēku agresiju un vēlmi pagāzēt vienkārši
aizsūtām mazliet dziļāk laukos, kur pat bērni vālē pa grantēto
ceļu bez bažām, ka tur kādreiz būs kāda kontrole. Ātro braukšanu
nostumjam pa pakšiem, kur vēl ātrāk var braukt, kur ir vēl
bīstamāk, līkumaināks un bedraināks ceļš. Kopējo vidējo ātrumu
mēs nesamazinām. Tas, ka uz Jūrmalas šosejas daži varbūt brauc
lēnāk, neko neizsaka, jo ar to radaru tu vienkārši vari braukt
ātrāk mazliet dārgāk, turklāt jāmaksā pēc pāris mēnešiem. Būtībā
nopērc līzingā ātro braukšanu.
A. L.: Visur radarus neizliks, bet ir apdzīvotas vietas, caur
kurām iet valsts nozīmes ceļi, Murjāņi, kur ir skola, halles
abās pusēs, Augšlīgatne, Salaspils un tamlīdzīgas vietas, kur
tie noteikti ir vajadzīgi. Braucot cauri Polijai, redzam, ka
apdzīvotās vietās, kur ir cilvēku kustība, visur ir radari vai
mulāžas tie liek piebremzēt.
P. T.: Ikviens būs par to, ka radariem jābūt apdzīvotās
vietās, netālu no gājēju pārejām, kur ir cilvēku, īpaši bērnu,
kustība. Bet ja, piemēram, Baltezerā radars stāvēja pie zīmes
Terora upuru piemiņas vieta un bildēja tos, kas tieši pie zīmes
parādās, nu tā bija tāda šmurguļu padarīšana, ar ko nevienu
nemāca, neaudzina.
Cik fotoradaru izvietojums sakrīt ar bīstamāko vietu
izvietojumu?
P. T.: Tām nav obligāti jābūt bīstamām vietām, jo bīstamās
vietas ir jānovērš ceļu inženieriem, jo tas nozīmē, ka ir
uzbūvēts sūdīgs ceļš. Tiem jābūt, kur ir kaut kāds mutulis ap
cilvēku, mašīnu, velosipēdistu pārvietošanos, un pārvietojamos
radarus vajadzētu mētāt randomā, lai vismaz vienreiz gadā tie
parādās attālākajā lauku pagastā viņi to atcerēsies ilgi!
Protams, ka tajā dienā viņi neko nenopelnīs, bet tam būs
profilaktiska ietekme. Stacionārie radari lielākoties ir vietās,
kur tie arī vajadzīgi, ko nevarēja teikt par pārvietojamajiem.
Kur bija tālākā vieta, līdz kurai nonāca radars?
A. L.: Uz Jāņiem viņi solīja pa laukiem pabraukāt, ko gan
nemanīju. Esmu redzējis tikai uz valsts nozīmes ceļiem.
P. T.: Pēc Jāņiem taisījām aptauju par to, kur, kas redzēja
radarus, kampaņu. Policistus un radarus bija redzējuši 7%
cilvēku, lai gan policisti solīja, ka būs vairāk nekā jebkad.
Vai tā ir visa viņu jauda un spēks, ko pamana tikai 7%? Tad
ikdienā viņus redz procents vai divi? Tas ir šausmīgi švaki.
A. L.: Manuprāt, stacionāros radarus varētu uzticēt Ceļu
satiksmes drošības direkcijai (CSDD), no kuras peļņas tos varētu
uzstādīt un administrēt, bet VP rīcībā nodot pārvietojamos
radarus, kas varētu nebūt tik daudz un nebūt uz pelnīšanu
orientēti, bet kas šad tad tiktu novietoti arī laukos, arī
ņemot vērā kādus laikapstākļus, pasākumus. Bet uzsvaru likt uz
stacionārajiem radariem vietās, kas ir bīstamākas, kur
jāsabremzē.
Radarus varbūt var finansēt un uzstādīt ar kaut kādu
pašvaldību līdzdalību?
P. T.: Jā, un pašvaldības zina, kur ir problēmas, tās var
labāk komunicēt ar saviem iedzīvotājiem, iedzīvotāji var
nobalsot par to, kur tas radars tiešām visvairāk vajadzīgs, un,
ja paši būs vienojušies, paši arī sapratīs un ievēros.
Sabiedrība pati sevi organizē piebremzē tiešām jutīgās vietās,
bet, kur ir taisns un neviens cilvēks tuvumā nedzīvo, visi brauc
drusku ātrāk, un neviens to nepārmet. Bet nevajag brutāli 50
visur. Tērbatas iela vai Ulbrokas iela, kur ir četras joslas un
neviena pāreja, vai krustojums ir dažādas lietas.
Ko darīt ar līgumu ar Vitronic?
A. L.: Jālauž!
Iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis pieļāvis, ka
sadarbību varētu turpināt ar fotoradaru ražotājiem no Vācijas.
Ja tā notiek, kam jāmainās radaru ieviešanas procesā, atbildības
jomu sadalē?
A. L.: Izskatījās, ka Vācijas firma par sadarbību ar Vitronic
bija piesardzīga, Vitronic gāja pa bankām un pat kredītlīniju
nedabūja, jo jebkurš baņķieris redz, ka šis ir neveiksmīgs
bizness. Neveiksmīga bija arī komunikācija ar sabiedrību.
Ikvienā punktā neizpilde!
P. T.: Biju šokā par tiem cipariem, kas tika ieplānoti budžetā
no radariem, 7,3 miljoni pirmajā gadā un tikpat otrajā. Pat
treknajos gados visos sodos ceļu satiksmē kopumā, tostarp par
braukšanu dzērumā, ātruma pārkāpšanu un visiem citiem sodiem,
izrakstīja apmēram astoņus miljonus, no kuriem iekasēja piecus,
sešus, bet krīzes gados trīs līdz piecus miljonus, ne vairāk!
Kā var ieplānot 7,3! Mēs taisāmies nesties nenormālā ātrumā,
nosisties, turklāt divus gadus pēc kārtas? Ja vēl būtu pirmajā
gadā septiņi, otrajā trīs, trešajā gadā divi miljoni, nu,
vēl būtu tādas naivas, bet cerības.
Ja tā plāno, tad nez vai mērķis ir ātruma samazināšana, bet
tieši otrādi.
P. T.: Tieši tā! Bet valstī nekad tik daudz sodos nav
samaksāts! Cilvēki tomēr ir skopi, viņi nobremzē pirms radariem.
Sākotnēji jau ieskrējās ne pa jokam, sūtot vairākumā kvītis
jau, sākot no 53 km/h, slēpa, kur varēja. Nespējot panākt šīs
naudas kāšanas stratēģijas maiņu, Latkovska kungs rosināja
likuma grozījumus un izvietot īpašu saskaņojumu neprasošas
brīdinājuma zīmes arī pirms pārvietojamajiem radariem, ko jūsu
komisija arī atbalstīja. Cik tālu ticis šis priekšlikums?
A. L.: Iestrēdzis Tautsaimniecības komisijā, līdzīgi kā
iniciatīva ar 10 km/h buferzonu Juridiskajā komisijā. Piekrītu,
ka tie nav labākie risinājumi, ka drīzāk jāsakārto radaru
izvietošana, kas par tiem atbild un kādi ir mērķi. Un iekasēto
naudu dodam drošības poligoniem, liekam braukt! Būs vairāk
aicinām ne tikai tos, kas tikko nolikuši tiesības, bet arī tos,
kas tās dabūjuši pirms pieciem gadiem, tos, kam vairāk soda
punktu.
VP apgalvo, ka «atšķirībā no stacionāriem radariem
pārvietojamām iekārtām nav jābūt labi pamanāmām no jebkuras
vietas». Nepiekrītat?
P. T.: Šis priekšlikums jau vairāk bija bezspēcīgu dusmu
izpausme, jo viņi tā nerrojās, ka cilvēki kļuva nikni. Likt zīmi
pirms pārvietojamā radara ir lieka ķēpāšanās. Daudz svarīgāk
būtu piespiest to pārvietojamo tiešām pārvietoties uz šīm
mutuļojošajām vietām, bet tie kā stāv, tā stāv nedēļām vienā
vietā. Es Vitronic direktoram jautāju, cik vajag laika, lai
pārvietotos, uzstādītu radaru? 1015 minūšu. Tad definējam, ka
vismaz četrreiz dienā pārvietojamajiem radariem jāpārvācas uz
citu vietu tad mēs panāktu to redzamību! Protams, tie
nenopelnītu tik daudz, jo, kamēr stutējas, piķis nenāk!
A. L.: Jautājums arī, kāpēc viņi nav sestdien, svētdien, nakts
stundās? Tieši tāpēc par pārvietojamajiem radariem varētu
atbildēt policija, bet par stacionārajiem CSDD sadarbībā ar
pašvaldībām, kopīgi lemt, kur uzstādīs, primāri domājot par
drošību, nevis par to, vai tur atmaksāsies.
No kāda ātruma fiksēt ātruma pārkāpumu būtu optimāli? Šie
pāris km virs normas cilvēkus pamatīgi nokaitināja...
P. T.: Un jau atkal sāk nākt par 5 km/h virs noteiktā
ierobežojuma. Man pašam atnāca par 101 km/h uz Siguldas šosejas
nejūtos ne gramu sakautrējies par savu braukšanas ātrumu. Tas
jau vispār ir valstij kaitnieciski, jo tā kvītiņas izsūtīšana
izmaksā apmēram tos piecus latus, ko viņi prasa man sodā
samaksāt.
Tam visam sekojusi iniciatīva portālā manabalss.lv ar
parakstu vākšanu par šo buferzonu 15 km/h, par ko policija saka,
ka tādējādi tiek legalizēts lielāks oficiālais braukšanas
ātrums. Tas domāts gan apdzīvotās vietās, gan uz šosejas?
P. T.: Tas vienādots, lai var vienkāršāk izstāstīt, lai gan
var arī niansētāk dozēt. Bet arī pilsētā radari nestāv uz
Tērbatas ielas, bet stāv uz Ulbrokas, Lubānas ielas, kur ir
vairākas joslas, abās pusēs mežs, kur cilvēki ceļa kompozīcijas
dēļ brauc ātrāk.
Šos 15 km/h var salīdzināt ar galdnieka darbu: cilvēks nocērt
koku ar cirvi, tad ar zāģi to sazāģē, tad sazāģēto smuki ar
ēvelīti pielīdzina un beigās ar smilšpapīru nopucē. Bet mēs
gribam ar to cirvi fotoradaru ļoti precīzi nosēdināt
cilvēkus uz precīzo ātrumu. Nē, lai fotoradars šancē kā
konveijers virs šiem 15 km/h, bet jutīgajā zonā policists var
apturēt vadītāju, teikt: «Vecais, nu, tu, redzi, te ir 50, te ir
skola, bērnudārzs, pāreja, nepārredzams stūris, kāpēc tu te
brauc uz 60?» Policists precīzāk redz apstākļus, var vadītāju
sakaunināt, aizkavēt, pie viena paskatīsies, vai ir apskate
izieta, šmigu pārbaudīs. Būtu precīzi sadalīts, kas cirvim, kas
zāģim, kas ēvelei, kas smilšpapīram. Mēs ļoti rupji ar radaru
mēģinām sist visus līdz pēdējam un aizmirstam par pašiem
policistiem, kuri arī māk strādāt ar radariem un kuri ar
cilvēkiem var parunāt un veikt profilaktisku darbu.
Tā jau ir vīzija par vispārējo kultūras maiņu.
P. T.: Jā. Ideālā gadījumā ar ideāliem autovadītājiem vispār
nevajadzētu ātruma ierobežojumus, katrs saprastu, uz cik kurā
vietā var braukt. Bet mēs esam ļoti rupji nolēmuši: 50 un 90
km/h. Tas ir pats aptuvenākais mērs. Vienā vietā tie 50 ir ļoti
svarīgi, otrā ne, arī 90. Pa platu ceļu saulainā dienā
Jelgavas rajonā cauri tīrumam var braukt varbūt pat uz 200, kur
nepamanīts pat traktors nevar parādīties. Šos mērus vajag dozēt
ar policistiem, zīmēm, radariem, izvērtēt, kur tas ir svarīgi un
kur nav tik svarīgi.
A. L.: Kad iesniedzām priekšlikumu par 10 km/h buferzonu, mums
Juridiskā komisija pārmeta, ka mēs ar to legalizējam pilsētā
atļauto braukšanas ātrumu 60 km/h, ārpus pilsētas 100. Bet, ja
mēs šādi sadalām radara un policista funkcijas, tā vairs nav
legalizācija, tā ir kultūra un attieksme, kādā veidā tiek
audzināti autovadītāji. Šis ir loģisks priekšlikums. Mūsu
piedāvātie risinājumi bija izmisuma cīņa ar izpildītājiem,
redzot, ka lietas nenotiek, kā vajag. Kad redzējām, ka
stacionāros radarus neliek jau pusgadu, bet ir tikai
pārvietojamie, rosinājām noteikt, ka tikai 30% no radariem var
būt pārvietojamie. Tas nozīmētu, ka pārvietojamos viņi nemaz
nevarētu likt, kamēr nav stacionārie.
P. T.: Tie bija tikai ielāpi uz ielāpiem.
A. L.: Domājot par sakārtošanu, uzskatu, ka CSDD peļņu nevajag
uzreiz ieskaitīt budžetā pērkam lēnām radarus par peļņu,
saskaņā ar pašvaldību lūgumiem uzstādām stacionāros. Un policija
lai administrē mobilos.
P. T.: Tur darbojas arī loģiska regulācija: ja ir ātrums ir
nauda, par ko pirkt nākamos, nav naudas tātad ātrums ir
mazinājies, nav arī tādas vajadzības. Un tad nav jāzīlē, vajag
160 vai 120.
Sākot balsošanu par manabalss.lv izteikto priekšlikumu, arī bija
cilvēki, kas teica, ka tas legalizēs ātrumu par 15 km/h lielāku!
Tas liecina par to, ka cilvēki totāli netic CP. Nelegalizēs
būs taču ceļu policists smalkajā zonā, bet radars tikai
rupjajā! Viņi netic tai smalkajai zonai! Izrādām viņam uzticību,
ļaujam strādāt ar to radaru, lai viņš aptur to skrējēju! Tagad
skrējējs rēķinās tikai ar to, ka būs dārgāk, bet, ja viņu par
tiem pašiem plus 10 apturēs arī policists, kurš, kaut vai kukuli
paņems, bet muldēs minūtes 20, un tu tik un tā nokavēsi, un
domāsi, skriet vai nē.
Viss šis process radīja arī savdabīgus sociālos protestus
brīdinājuma mašīnas Notiek fotomedības, mašīnas, kas bloķēja
radaru darbību, ledusskapji vai cita sadzīves tehnika, kas imitē
radarus, GPS vadības portāls waze ar kartē iezīmētiem radariem
un pašu autovadītāju nemitīgi atjaunotu informāciju par tiem,
kurās gan diversanti ik pa laikam dzēš kādu no norādēm. Kā
vērtējat šīs aktivitātes? Tiešām mazina ātrumu? Jāsoda vides
piemēslotāji?
P. T.: Ja cilvēki ir gatavi izrakt no šķūnīša veco veļas
mašīnu vai ledusskapi, sadabūt krāsu, uzspiest to uzrakstu,
aizstiept līdz ceļam, tad jāsecina, ka iekšā ir pamatīgs naids.
Cilvēki ļoti nepieņem radarus ne tāpēc, ka gribētu baigi ātri
braukt, bet riebjas, ka viņus kontrolē. Apnīk tā strostēšana kā
skolā: «Sēdi!», «Runā!», «50!» un «tikai 50!». Jāpieiet tomēr
saprātīgi. Ja saka truli «50!», cilvēki saka: «Jā, labi, 50!»,
bet es rakstu īsziņu, ēdu, pļāpāju, man nav jāskatās uz ceļu, jo
to galveno prasību 50 es izpildīju! Tas neveicina aktīvu un
jēdzīgu attieksmi pret satiksmes drošību. Ja nodzīsi cilvēkus uz
tiem trulajiem 50 vai 90, cilvēki nesāks braukt uzmanīgāk viņi
piemigs un iebrauks grāvī. Cilvēks ir mazliet steidzīgs,
nervozs, agresīvs, viņam tā dūša ir jāpiesien. Ja viņš brauc tos
plus 1015, viņš arī uzmanās, ka tik nebūs kāds policists,
uzmanīgi skatās uz ceļu, vai nav radari, policisti, vai kāds
nemirkšķina pretī. Ja brauc tik, cik liek, ar kruīziņu uz 90,
bet uz ceļu vairs neskatos. Jāsaprot arī cilvēku daba, nevaram
cerēt, ka likums visu sakārtos.
Nevienam nav skaidrības par to, ko darīt ar jau
uzstādītājiem radariem pēc līguma laušanas?
Kādu jūs redzat optimālo scenāriju?
A. L.: Valstij noteikti būtu jāpārpērk izbūvētie stacionāro
radaru pieslēgumi, bet ne obligāti šos konkrētos radarus, kuri
turklāt ne visur ir iekšā.
Vai Latvijai var draudēt kādas sankcijas par līguma laušanu
un vai tās varētu būt iemesls līgumu turpināt? Ja būs valstij
sankcijas pēc totālas līguma neizpildes no privātā partnera
puses, vai tas nebūs iemesls aizdomām par korumpētību līguma
slēgšanas laikā?
A. L.: Sankcijas paredzētas, ja valsts nesamaksā to, kas
firmai pienākas no soda naudām. Par citu nav runa. Līgumu valsts
var lauzt, ja tas nav izpildīts, un valsts ir precīzi gājusi
līgumā paredzēto ceļu. 28. septembris ir pilnībā pēdējais laiks
saistību izpildei līgums neparedz citas iespējas.
P. T.: Prātīgāk būtu visu šo noslaucīt, grozīt likumu par tiem
15 km/h, lai nākamajiem vairs neienāk prātā dabūt 7,3 miljonus
divus gadus pēc kārtas, lai uzņēmums tiešām saprot, cik
nopelnīs. Jāsāk viss no jauna, sadalot instrumentus pēc jau
minētās smalkuma pakāpes un kopā ar sabiedrību precizējot radaru
izvietojumu.
|