Latkovskis:
Bažas par drošību būs vienmēr
27.03.2013., Latvijas Vēstnesis
Drošība un samērīgums kļuvuši par atslēgas vārdiem situācijā,
kad atkal uzvirmo sabiedrību šķeļošas aktivitātes, bet vairāki
tiesību akti raisījuši bažas par policejiskas kārtības
iedibināšanos. Drošības institūti pilda savas funkcijas un
demokrātiskā valstī atrodas parlamentārā kontrolē, mierina
Ainars Latkovskis, Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas
novēršanas komisijas priekšsēdētājs.
Saistībā ar incidentu pie Brīvības pieminekļa 16.marta
atceres pasākumā Nacionālā apvienība izteicās par iekšlietu
ministra Riharda Kozlovska demisijas pieprasīšanu, ko vēlāk
atsauca. Kāds ir jūsu viedoklis par ministra atbildību
notikušajā?
Domāju, ministra vaina te ir tuvu nullei. Atbildība par divu
savstarpēji nesavienojamu pasākumu norisi vienlaikus, turklāt
atļaujot lietot skaļruņus, pilnībā gulstas uz Rīgas domi.
Iekšlietu ministra vietā es būtu lūdzis Drošības policiju veikt
papildu pārbaudi. Interesanti, ka iepriekšējos gados Rīgas dome
šajā datumā aizliedza jebkādus pasākumus pie Brīvības
pieminekļa, bet šoreiz piekrita uzreiz un visam. Neesmu
sazvērestības teoriju piekritējs, bet viss notikušais vedina
domāt, ka, iespējams, dažas labs šajā valstī vai ārpus tās nav
bijis ieinteresēts, lai šis pasākums noritētu mierīgi. Te ir
darbs Drošības policijai.
Martā Saeima pieņēma likumu "Par ārkārtējo situāciju un
izņēmuma stāvokli", aizvietojot līdzšinējo likumu "Par izņēmuma
stāvokli". Kāda ir jaunā likuma būtība? Ar ko tas būs labāks par
iepriekšējo?
Būtība jau ir palikusi tā pati, kas līdz šim, taču līdzšinējais
likums vairs neatbilda mūsdienu prasībām ne attiecībā uz
darbību dabas katastrofu gadījumos, ne arī saistībā ar Latvijas
atrašanos ES un NATO, kur nepieciešami citi, savstarpēji
saskaņoti sadarbības un rīcības scenāriji.
Ir pausts satraukums par jaunajā likumā noteiktajām valsts
institūciju tiesībām ārkārtas situācijās veikt visai plašus
piespiedu pasākumus un ierobežojumus - pārņemt turējumā fizisko
un juridisko personu īpašumu, kontrolēt korespondenci, izbeigt
plašsaziņas līdzekļu darbību.
Te tiešām ir runa par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli,
kam nepieciešams atbilstošs likums. Varu noteikti apliecināt,
ka, skatot šo likumu, mūsu komisija pārliecinājās tas pilnībā
atbilst labas prakses vadlīnijām, ko noteikusi ANO Cilvēktiesību
komiteja. Likumu pieņemot, esam skatījušies arī, lai tas atbilst
līdzīgiem piemēriem ES un NATO valstīs. Tas neatšķiras no citu
demokrātisko rietumvalstu likumiem par ārkārtas situācijām.
Jā, ja Latvija piedzīvotu, piemēram, militāru iebrukumu, ir
paredzēti zināmi ierobežojumi, kurus valdība var īstenot, taču
likumā iestrādāts arī drošības vārsts - tā izpildes kontroli
nodrošina Saeima. Ministru kabineta lēmumi ir jāapstiprina
parlamentam. Līdz šim tas attiecās tikai uz izņēmuma stāvokli,
bet tagad arī uz ārkārtas situāciju. Likumprojekta izstrādē
bija iesaistītas nevalstiskās organizācijas, un arī patlaban par
to neesam saņēmuši nekādas pretenzijas. Bažas par valdības
tiesībām ārkārtas stāvoklī pastāv jebkurā valstī. Turklāt arī
par to, vai šīs tiesības ir pietiekamas.
Satraukumu par parlamentāro kontroli un valsts iejaukšanās
samērīgumu nupat izraisīja arī Satversmes aizsardzības biroja
rosinātie grozījumi Zinātniskās darbības likumā, kas paredzēja
drošības iestādēm dot tiesības apturēt zinātniskos pētījumus, ja
tajos saskata apdraudējumu valsts drošībai. Grozījumus Valsts
prezidents nodeva atkārtotai caurlūkošanai.
Likumu Saeima 14.februārī ir jau pieņēmusi bez Satversmes
aizsardzības biroja rosinātajām izmaiņām. Kļūda bija, ka
drošības iestāde grozījumu priekšlikumus iesniedza īsi pirms
trešā lasījuma, neatstājot pietiekamas iespējas diskusijai.
Turklāt šo jautājumu skatīja Izglītības un kultūras komisija, un
tai, kā to atzina arī komisijas vadītāja, pietrūka pieredzes
specifiskās normas izskatīšanai. Savukārt drošības iestādēm
nebija prakses šādu grozījumu piedāvāšanā.
Vai līdzīgas problēmas ar drošības iestāžu līdzdalību
likumdošanā bijušas arī iepriekš?
Vismaz attiecībā uz mūsu komisiju - nē. Mums šajā jomā ir
pieredze, lielākajai daļai komisijas deputātu ir visaugstākā
līmeņa pielaide klasificētai informācijai un līdz ar to - visas
iespējas savlaicīgi uzzināt nepieciešamo par izskatāmajiem
jautājumiem. Taču jāsaka godīgi: līdz šim, strādājot ar
likumprojektiem, kas skar drošības jautājumus, neatceros nevienu
gadījumu, kad drošības iestādes tik būtiskus grozījumus
iesniegtu uz pēdējo lasījumu.
Ir acīmredzams, ka Latvijas parlamentam pietrūkst
konsultatīvā un pētnieciskā atbalsta. Tātad tas kaut kā ir
jārada.
Jā, Saeimai atšķirībā no daudzu citu valstu parlamentiem
pietrūkst pētnieciskās nodaļas, ekspertīzes atbalsta, kas
deputātiem varētu dot nepieciešamo informāciju specifiskos
jautājumos. Sevišķi, runājot par darbu ar lobijiem. Tagad
līdzekļu trūkuma apstākļos mēs par šādas atbalsta struktūras
radīšanu nevaram runāt. Taču, ja sabiedrība grib savos
spriedumos neatkarīgākus deputātus, nākotnē tāda būtu jāizveido.
Jautājums par drošības iestāžu pilnvaru samērīgumu nupat
parādījies arī saistībā ar iespēju saskaņā ar Krimināllikuma
237.1pantu sodīt personas, kuras savā īpašumā uzstāda
pretnoklausīšanās ierīces, kas potenciāli var apgrūtināt
drošības iestāžu centienus kontrolēt šajā īpašumā notiekošo. Vai
tas nav pamats domām par policejiskas valsts pazīmēm?
Bažas, kā jau teicu, var būt vienmēr. Taču neviena valsts, arī
demokrātiska, nevar iztikt bez drošības dienestiem. Pastāv
terorisma draudi, mēģinājumi apdraudēt teritoriālo vienotību un
šķelt sabiedrību. Tātad bez tā neiztikt.
Drošības iestādes demokrātiskā valstī atrodas parlamentārā
kontrolē. Saeimā ar šiem jautājumiem nodarbojas Nacionālās
drošības komisija, kurā pārstāvēti visu frakciju, arī
opozīcijas, deputāti, kam ir tiesības uzdot jautājumus drošības
iestāžu pārstāvjiem, pārliecināties par to darbības likumību.
Tajā pašā laikā pastāv cilvēka tiesības uz privātumu un
liegums aizsargāt savu īpašumu no noklausīšanās ir pretrunā ar
tām. Sevišķi aktuāli tas var būt komersantiem, ņemot vērā
ekonomiskās spiegošanas iespējamību.
Šī joma ir Saeimas Nacionālās drošības komisijas kompetencē.
Komisijas sēdes ir slēgtas, un informācija par tām netiek
izpausta, tāpēc nevarēšu šo jautājumu izsmeļoši komentēt.
Vairākas nevalstiskās organizācijas pastāvīgi nonāk aizdomās
par darbību, kas vērsta pret Latvijas nacionālajām interesēm un
finansējuma gūšanu no valstij nedraudzīgiem avotiem. Vai,
jūsuprāt, būtu vajadzīgas kādas izmaiņas nevalstisko
organizāciju, tostarp politisko partiju, reģistrāciju un darbību
reglamentējošos tiesību aktos?
Manuprāt, Uzņēmumu reģistrs, dzenoties pēc augstākas vietas
Doing Business reitingā, pārāk aizrāvies ar liberālu pieeju
organizāciju reģistrēšanā. Tai pašā laikā to pastiprināta
kontrole demokrātijā arī nav atbalstāma. Domāju, Uzņēmumu
reģistram un Drošības policijai vajadzētu vairāk sadarboties
reģistrācijas pretendentu izvērtēšanā.
Drošības policijas aktivitātes novedušas pie kriminālprocesa
pret Latgales autonomijas idejas virzītājiem, kuri savukārt
apgalvo, ka viņu mērķis ir pilnīgi likumīgs. Cik leģitīma ir
Latgales autonomijas iniciatīva?
Latvija ir nedalāma tas ir skaidri pateikts Satversmē un
izpaužas arī citos likumos. Interesanti, ka mūsu komisijā
"Saskaņas centra" deputāti ir mēģinājuši grozīt Operatīvās
darbības likumu, lai izņemtu dispozīcijas par operatīvo darbību,
kas attiecas arī uz valsts teritorijas nedalāmību. Priekšlikumu
virzīja deputāts Elksniņa kungs. Viņam, protams, bija savi
argumenti. Taču, manuprāt, tas ir ļoti bīstami, un tur nav
nekāda leģitīma pamata.
Saistībā ar Satversmes aizsardzības biroja ikgadējo ziņojumu
atkal diezgan atklāti tiek norādīts uz "Saskaņas centra"
iespējamo finansēšanu no ārvalstīm. Pilsoņiem varētu rasties
jautājums: kāpēc partija, par kuru tik skaidri tiek paustas
minētās aizdomas, mierīgi turpina darboties? Kāpēc tai neliek
pierādīt visu savu ieņēmumu un izdevumu likumīgumu?
Katrai partijai par saviem finanšu avotiem ir jāsniedz atskaite
KNAB. Domāju, ka nevienā no publiskajiem ziņojumiem aizdomās
turamās partijas nosaukums konkrēti nav norādīts. Tātad
acīmredzot atšķirībā no Igaunijas, kur šāds finansējuma avots
vienai partijai tika pierādīts, mums tas vēl nav izdevies. Ja
kāda ārvalsts ir ieinteresēta, lai šeit būtu tās intereses
lobējoša partija, tā izmanto ļoti rafinētas metodes, kā šai
partijai sniegt atbalstu.
Valsts drošības kontekstā nevar nepieminēt nepilsoņu lielo
skaitu, kas nule sasauca savu nepilsoņu kongresu. No vienas
puses, tas uzlūkojams kā potenciāls nedrošības avots, no otras
nekas labs nav arī uzņemšana pilsonībā bez īstas lojalitātes
pret valsti. Kā šo dilemmu atrisināt?
To atrisinās tikai laiks. Nav nekādas vajadzības kādu ar varītēm
spiest kļūt par pilsoni, nekādus labumu tas valstij nenesīs.
Atrisinājums? Tas jau redzams Limbažos, Siguldā, Alūksnē, Madonā
daudzās no šīm vietām skolās jau ilgāku laiku mācības notiek
tikai latviešu valodā, tas pats bērnudārzos. Un pēc tam
vecākiem nav nekādu problēmu savus bērnus sūtīt latviešu skolās.
Apgūdams savas valsts kultūru, valodu, vēsturi šādā vidē,
cilvēks daudz vieglāk to pieņem kā savu. Varu tikai ieteikt šo
pieeju likt lietā arī citur. Taču skaidrs, ka Rīgā, Daugavpilī,
Liepājā, kur krievu valoda ir pašpietiekama, tas nāktos daudz
grūtāk un prasītu vairāk laika.
Ir viedoklis, ka naturalizācijas atvieglojumi atsevišķām
nepilsoņu grupām, piemēram, gados veciem cilvēkiem,
vidusskolēniem, kas eksāmenus nokārtojuši latviešu valodā, būtu
pieļaujami un mazinātu etnisko konfrontāciju sabiedrībā.
Man gan liekas, ka tās ir tikai detaļas, kas lielos vilcienos
kopējo ainu neiespaidotu.
Vairāki sabiedrības integrācijas speciālisti atzinuši, ka tai
stipri kaitē labas gribas žestu trūkums, ko iemieso latviešu
politiķu dzelžainā nepiekāpība: "Saskaņas centru" nelaist pie
varas, nenoteikt brīvdienas pareizticīgo Ziemassvētkos,
neiekļaut krievu valodu medikamentu anotācijās...
Krievu valodu zāļu anotācijās es personīgi esmu atbalstījis. Te
tiešām varētu izdarīt izņēmumu, jo tas palīdzētu gados vecākiem
cilvēkiem un novērstu pārpratumu iespējamību. Attiecībā uz
"Saskaņas centru" tas pats sevi ir izslēdzis no sadarbības,
noraidot latviešu valodu kā vienīgo valsts valodu.
Runājot par labas gribas žestiem, rezultāts lielā mērā ir
atkarīgs no krievvalodīgajiem medijiem, kas tikpat labi tos var
pasniegt vai nu kā savu grūtu politisko uzvaru, vai arī kā
nožēlojamu kaulu, ko latvieši tagad pasvieduši krieviem.
Iepriekšējā Saeima tika atlaista ar eksprezidenta Zatlera
rīkojumu numur 2, kā iemeslu minot demokrātijas privatizāciju
jeb oligarhu varu, kas iet roku rokā ar augstākā līmeņa
politisko korupciju. Kas kopš tā laika ir mainījies?
Neatkarīgi no tā, kādi bija eksprezidenta mērķi, uzskatu, ka šis
rīkojums bija tā vērts. Divu oligarhu kontrolētās partijas
11.Saeimā vairs neiekļuva, bet trešais nonāca opozīcijā. Tagad
rīkojumam Nr.2 ir preventīvs efekts, lai šāda situācija, kāda
bija izveidojusies 10.Saeimā, vairs neatkārtotos.
Kopš tā laika Saeima jūtami ir mainījusi likumus tiesiskuma un
atklātības virzienā. Vienu no tiem nupat varējām vērot praksē
Jānis Maizītis, kurš iepriekš kā ģenerālprokurors bija izgāzts
slēgtā balsojumā par palikšanu uz atkārtotu termiņu, tagad tika
atklāti ievēlēts Satversmes aizsardzības biroja vadītāja amatā.
Varu likt galvu ķīlā, ka vairs nebūtu iespējami tādi gadījumi kā
savulaik kratīšanas aizliegšana deputāta Šlesera īpašumā. Tagad
bijušajiem partiju īpašniekiem arī vairs nav tik vienkārši
realizēt savu ietekmi, jo situācija valsts pārvaldē ir
mainījusies. Ņemot vārā to, ka ne Šlesers, ne Šķēle par īstiem
uzņēmējiem nav uzskatāmi, bez politiskās ietekmes pamazām
sabruks arī viņu impērijas.
Patlaban aktuāls ir jautājums vai šo oligarhu vietā nenāks
citi?
Jā, šāds jautājums pastāv. Taču, kā jau teicu, rīkojumam Nr.2 ir
preventīvs efekts. Tas kā Damokla zobens turpmāk karāsies virs
katra politiķa galvas, kas izdomās, ka var rīkoties līdzīgi, kā
patlaban varas pozīcijas zaudējušie oligarhi. Latvija tagad ir
viena no retajām valstīm, kur tautai ir tiesības atlaist
parlamentu.
Gan policijas, gan visas iekšlietu sistēmas lielākā problēma
ir kadru trūkums. Cik lielā mērā sistēma spēj pildīt tai
noteiktās funkcijas? Ko reāli tuvākajā laikā ir iespējams darīt,
lai problēmu mazinātu?
Nav pamata bažām, ka iekšlietu struktūras nespētu pildīt tām
likumā noteiktos uzdevumus. Tiesa, ierobežotu resursu apstākļos
lielāka uzmanība tiek veltīta pašam būtiskākajam. Uz izsaukumu
par ievārījuma burkas zādzību no pagraba policists, visticamāk,
neieradīsies jau piecu minūšu laikā.
Kadru aizplūšanu var apturēt tikai atalgojuma un sociālo
garantiju palielināšana. Šogad policistu algas pieauga vidēji
par 30 latiem. Nākamgad kāpumam vajadzētu būt vēl lielākam, un
tā tam pārliecinoši būtu jāturpinās gan policijā, gan citās
iekšlietu struktūrās. Drīz izjutīsim 90.gadu demogrāfiskās
bedres iespaidu un bez pienācīga atalgojuma un nodrošinājuma
darbam iekšlietu dienestos būs arvien grūtāk piesaistīt jaunus
cilvēkus.
|