Intervija.
Integrācijas ministrs darba cimdos
Ināra
Mūrniece, Latvijas Avīze, otrdiena, 4. janvāris (2005)
Ar
īpašu uzdevumu ministru sabiedrības integrācijas lietās
Ainaru Latkovski («Jaunais laiks») sarunājas žurnālisti
Voldemārs Krustiņš un Ināra Mūrniece.
V.
Krustiņš: Ministra kungs, tiek pausts uzskats, ka jūsu
partija ne visai gribējusi pieņemt integrācijas ministra
portfeli.
A.
Latkovskis: Taisnība.
«Jaunais
laiks» par savu prioritāti arvien uzskatījis demogrāfiskās
situācijas uzlabošanu Latvijā, bez kuras ilgtermiņā nav
iedomājama nācijas izdzīvošana. Līdz ar to mūsu prasība
bija Bērnu lietu ministrija.
Taču
partija «Jaunais laiks» allaž uzsvērusi savu nacionālo
orientāciju.
Strādājot
integrācijas sekretariātā, «Jaunais laiks» var parādīt
savu sapratni par to, kā jānotiek lietām integrācijas jomā.
Strādāsim!
Dienā,
kad apstiprināja valdību, masu medijos parādījās mans
izteiciens, ka integrācijas ministra amatā būs jāstrādā ar
cimdiem rokā. Tomēr drīz vien krievu presē parādījās mana
iesauka Terminators no «Jaunā laika». (Smejas.)
Kāpēc
tie cimdi? Krievijas vēstnieka Kaļužnija daži izteicieni
aizskar manas, latvieša, nacionālās jūtas. Saprotu, arī
Latvijā dzīvojoša cittautieša jūtas var aizskart kāda
latviešu politiķa neveiksmīgi izteicieni. Tā ka, atrodoties
šajā amatā, ir jāizsakās ļoti uzmanīgi.
Pirms
nedēļas man bija saruna ar ASV vēstniecības Latvijā vadību.
Mēs
reti paši to ievērojam, bet svešzemnieki mums pasaka: Latvijā
sabiedrība ir ļoti iecietīga. Lai gan Latvijā ir liels
cittautiešu skaits, te nav etnisku konfliktu, kādus redzam
Eiropā. Lielbritānijā par to vien, ka cilvēki uz ielas runāja
krieviski, viņi tika sadurti. Latvijā šādu gadījumu nav
bijis. Mūsu draugi uzsvēra: šī pozitīvā situācija jānotur
un kā paraugs jārāda pasaulei.
Vai
amerikāņu draugi jaunās valdības locekļus jau būtu
«instruējuši»?
Nē,
nav «instruējuši»! (Smejas.) Viņi uzsvēruši to labo, kas
Latvijā ir. Bija draudzīgi padomi un domu apmaiņa
Tādi
vairāk un mazāk draudzīgi padomi mums skanējuši visus šos
gadus arī no Eiropas Padomes, no Eiropas Komisijas un
citurienes. Un skanēs joprojām. Latvija ir daļa no Eiropas
Savienības un NATO, un šīs organizācijas izvirza noteiktas
prasības.
Vai
dažkārt nav jāizvērtē, kurš tieši sniedz rekomendācijas?
Kad vaicājam, vai tas ir Robless vai Ekeuss, atbild: «Nē, nē!
Eiroparlamentā ir dažādas partijas.» Ja tur pie teikšanas
ir kāda «sociālistiskā internacionāle», vai tad Latvija pārkārtos
savu rīcību, domāšanu, valsts iekārtu pēc sociālistu
frakcijas domām?
Pilnīgi
piekrītu: var būt draudzīga saruna un domu apmaiņa, bet
Latvijai jāpieņem savi lēmumi. Tos mums pašiem jāspēj
pamatot un arī aizstāvēt. Mums nav jākautrējas kādreiz
pateikt: ir lietas, ko mēs nevaram darīt pašlaik, jo situācija,
lūk, ir tāda un tāda
Taču mēs to darīsim pārskatāmā
nākotnē, ja izveidosies labvēlīgi apstākļi. Mums nav jākautrējas
pateikt, ka Latvijai ieteiktais risinājums vai kāda rekomendācija
konkrētajā situācijā nav pieņemama. Atcerieties, kad
Turciju pirms paziņojuma par oficiālu sarunu uzsākšanu par tās
iestāšanos ES mēģināja piespiest atzīt Kipras neatkarību,
no tās skanēja lūgums: «Lūdzu, nelieciet mums to darīt
tagad, bet gan pārskatāmā nākotnē!» Un Eiropa to
«sagremoja».
Manuprāt,
daudz ko Latvija var risināt līdzīgā veidā. Jo vairāk tāpēc,
ka ļoti maz cilvēku, kuri, dzīvojot ārpus Latvijas, apzinās
mūsu reālo situāciju, okupācijas sekas
vai grib to apzināties.
Jā,
bet mums tik un tā jāstrādā, tas jāskaidro. Svarīgs
uzdevums mums ir uzrunāt mūsu Rietumu partnerus, lai ar viņu
palīdzību mēs uzrunātu savus Austrumu kaimiņus. Ja Austrumu
kaimiņu uzrunā pa tiešo, bieži vien atsities kā pret sienu.
Teicāt:
jāpārliecina Austrumi, jāpārliecina Rietumi. Kad būs laiks
pārliecināt tos, kas dzīvo Latvijā? Un par ko pārliecināt?
Jūsu
priekštecis nemitīgi daudzināja vārdu «dialogs». Taču, viņa
darbībai sekodami, dialogu mēs neatklājām. Dialogs iespējams,
ja netiek izvirzīti ultimāti. Bet par skolu reformām tā
bija: atceliet reformu! ja ne, dialoga nebūs, tas jāpasaka
bez atrunām.
Skaidrojot
skolu reformu, integrācijas sekretariāta galvenais uzdevums ir
sniegt informāciju tā sauktajiem patērētājiem. Pašlaik
skolēniem un viņu vecākiem informāciju par izglītības
reformu novada spēki, kas to izmanto savai politiskajai aģitācijai,
jo īpaši tagad pirms vēlēšanām. Mūsu uzdevums ir radīt
dialogu nevis ar tiem, kas pauž šo sagrozīto informāciju,
bet gan tieši uzrunāt krievu skolu skolēnus un viņu vecākus.
Kāds gan dialogs iespējams ar politisko spēku, kurš atzinis,
ka līdz vēlēšanām skolu reformas apkarošanu izmantos savā
labā? Viņi taču katru sarunu reklamēs kā savu politisko
varu!
Mēs
runāsim arī ar mazākumtautību sabiedriskajām organizācijām.
Manuprāt,
sekretariāts līdz šim ir apzināti izvairījies dot vērtējumu
tam, kas notiek integrācijas telpā. Sabiedrības vienotību ik
dienas traucē pretvalstiska propaganda, kūdīšana. Taču
integrācijas ministrija izveidota nevis tāpēc, lai dzīvotu
cimdos, bet lai īstenotu valsts intereses. Latvijā turpina
veidot «krievu kopienu», rit dalībnieku reģistrācija
«krievu kongresam». Vai jūsu vadītā ministrija devusi kādu
novērtējumu šai organizācijai? Kāpēc to vispār reģistrēja?
Jā,
ministrijai ir savs viedoklis
Bet Uzņēmumu reģistrs, kas
«krievu kopienu» reģistrēja, ir Tieslietu ministrijas pārziņā.
Man grūti izskaidrot, kāpēc konkrētie ierēdņi to reģistrēja,
kāds likums viņiem to licis. Vai kāpēc, piemēram,
Aldermanes kundze Petropavlovska vārdu iekļāva pilsonības
kandidātu sarakstā.
Bet,
ja kāda organizācija, ieskaitot «kopienu», izplata nepatiesu
informāciju, tad mums, integrācijas sekretariātam, jāuzrunā
sabiedrības daļa, kura ir dezinformēta, un jāsniedz tai
patiesā informācija.
Ministra
kungs, ar to ir par maz! Jūs, labējais vairākums, tagad esat
pie varas. Jums ir vara noteikt, kādā kārtībā organizācijas
reģistrēt. Šobrīd reģistrētājam likums neliek interesēties,
vai viņš reģistrē desu uzņēmumu vai komunistisko partiju.
Jā,
varam ierosināt labojumus likumos
Starp citu, pašlaik pie
tieslietu ministres atrodas Pilsonības likuma labojumi, kas saņemti
no Naturalizācijas pārvaldes un Drošības policijas un vērsti
uz likuma stiprināšanu.
«Krievu
kopienas» aktivitāšu vērtējums būs redzams mūsu darbībā.
Principi, ko šī organizācija mēģina īstenot, arī sagrozīta
informācija; un veids, kā viņi cenšas skaidrot izglītības
reformu un citus procesus, ne īpaši veicina integrāciju
Latvijā. Viņi runā par divkopienu valsti, un tas mums nav pieņemami.
Citiem
vārdiem, cenšas veidot «krievu rezervātu» Latvijā un to
«atražot». Pēc «kopienas» ideologu domām, tai vajadzētu
būt ļoti saliedētai ar savām bankām, savu uzņēmējdarbību.
«Kopiena» faktiski pieprasījusi politisku varu.
Tāpēc
jāvaicā, ko mēs integrējam? Un kādai jāizskatās sabiedrībai,
ko veidojam?
Viens
no šīs valdības pirmajiem lēmumiem bija līdzekļu piešķiršana
četru bijušo Krievijas militāristu repatriācijai uz
Krieviju. Tātad Latvija veicina iedzīvotāju atgriešanos
dzimtenē. Programma, kas vērsta uz ārzemju latviešiem, man
šķiet ļoti svarīga. Tās panākumus var mērīt pēc latviešu
atgriešanās dzimtenē gan no Austrumiem, gan
Rietumiem.
I.
Mūrniece: Daudzi gados jauni cilvēki brauc uz
Rietumiem strādāt. Vai programma uzrunās arī viņus?
Šo
jautājumu es ceru izvirzīt savā ministrēšanas laikā. Runa
ir par 5000 latviešu Gērnsijā, kas ir viena no
Normandijas salām starp Franciju un Lielbritāniju, tāpat vairāk
nekā 5000 latviešu strādā Īrijā
Daudzi jauni ļaudis
ārzemēs strādā arī nelegāli. Liela daļa cenšas sapelnīt
dzīvoklim Latvijā. Parasti viņi atgriežas uz īsu brīdi un
tad atkal brauc projām viņi vairs īsti nespēj
integrēties Latvijā.
Man
ir bail, ka Latvija, jo sevišķi tagad, kad kļuvusi par ES dalībvalsti
un kad Eiropā iespējams strādāt legāli, var zaudēt daudz
cilvēku. Tāpēc jādomā, kā viņus noturēt Latvijā, kā
nepazaudēt. Kā jaunietim, kurš ieguvis darba pieredzi un iemācījies
svešvalodu, palīdzēt integrēties Latvijas sabiedrībā. Jo
šie cilvēki mums ir ļoti vajadzīgi.
Vai
ir kādi pētījumi un skaitļi par to, cik latviešu strādā
ārzemēs, cik tur ir uz palikšanu, cik grib atgriezties Latvijā?
Nākamgad
sekretariāts centīsies organizēt šādu pētījumu. Jāredz,
kāda ir situācija, lai varētu ķerties pie rīcības plāna
izstrādes.
Šie
Latvijas pilsoņi tagad pievienoto vērtību rada Īrijā, Gērnsijā
vai citur pasaulē. Tur maksā nodokļus. Tiesa, naudu viņi sūta
arī uz Latviju uztur savas ģimenes. Labi, ka cilvēki,
kas Latvijā darbu nav atraduši, mūsu valsts ekonomikā tomēr
ieplūdina noteiktu naudas summu. Bet mums ir būtiski, lai viņi
tomēr atgrieztos Latvijā un lai pievienoto vērtību audzētu
Latvijai. Katrs latvietis savai valstij ir ļoti svarīgs.
V.
Krustiņš: Ko jūs darīsiet, lai nodibinātu normālas
attiecības ar Haradžanjana kunga vadīto Latvijas nacionālo
kultūras biedrību asociāciju? Asociācija no iepriekšējā
ministra aizbēga uz Kultūras ministriju.
Pēc
Jaunā gada esmu iecerējis uzrunāt Haradžanjana kungu. Es
gribētu, lai mēs saprastos un varētu strādāt kopā.
I.
Mūrniece: Ar budžeta grozījumiem iepriekšējās
valdības laikā sekretariāts papildus saņēma
51 000 latu, ko sadalīja mazākumtautību organizācijām.
Kad interesējos, vai to saņems arī Haradžanjana kunga vadītā
asociācija, sekretariāta nostāja bija: netiks meklētas iespējas,
kā papildu finansējumu piešķirt arī asociācijai.
Ministra
uzdevums būtu rūpēties par to, lai visas mazākumtautību
organizācijas saņemtu to, kas nepieciešams.
V.
Krustiņš: Vai sekretariāta aparātā būs kādas pārmaiņas?
Par
parlamentāro sekretāri tagad strādā Inese Kalniņa, viņa
bija izglītības ministra Šadurska padomniece juridiskajos
jautājumos. Mans ārštata padomnieks, domāju, ir viens no labākajiem
etnologiem Ziemeļeiropas reģionā Ilmārs Mežs. Kopā
ar viņu cītīgi strādājam pie mazākumtautību konvencijas
detalizētas analīzes. Priecājos, ka viņš strādā mūsu
komandā. Vēl dažas padomnieku vietas ir brīvas. Grūti par
to naudu, kāda ir sekretariāta rīcībā, darbā pieņemt
augstas raudzes speciālistus.
Pirmajā
partijā iestājusies sekretariāta Mazākumtautību
departamenta vadītāja Viņņikas kundze. Viņa droši vien pošas
uz Rīgas domi.
Pēc
stāšanās amatā sasaucu struktūrvienību vadītājus un
teicu: «Mana mēraukla ir profesionalitāte. Sekretariāta ierēdņiem
jāstrādā, lai izpildītu valdības politiskus lēmumus, nevis
taisītu savu politiku.»
Profesionalitātes
kritēriju dēļ pašlaik neviens darbinieks nav jāmaina. Esmu
devis vairākus uzdevumus, kurus pašlaik pilda. Darbiniekus vērtēšu
atkarībā no rezultātiem.
Viens
no maniem pirmajiem uzdevumiem bija sākt mazākumtautību
konvencijas detalizētu analīzi. Atklājās interesantas
lietas. Daudzās valstīs, kas konvenciju ratificējušas, mazākumtautības
definīcija attiecināta tikai uz šo valstu pilsoņiem. Piemēram,
Vācijā ir 7,5 miljoni iedzīvotāju, uz kuriem konvencija
neattiecas; taču to attiecina uz 100 000 pilsoņu
dāņiem, sorbiem, frīziem, čigāniem, kas kopumā ir tikai
0,3 procenti no iedzīvotāju kopskaita.
Vācijā
lielai daļai no tiem 7,5 miljoniem iedzīvotāju ir
Turcijas pilsonība. Bet Latvijā daudzi nav nevienas valsts
pilsoņi.
Arī
Šveicē gandrīz 20 procentiem iedzīvotāju nav Šveices
pilsonības apmēram tikpat daudz, cik Latvijā. Tur uz
viņiem mazākumtautību konvencija nav attiecināta.
Luksemburgā
katrs ceturtais iedzīvotājs ir ārzemnieks, un pieņemts, ka
konvencijas izpratnē mazākumtautību valstī nav.
Zviedrija
atzinusi, ka tur dzīvo piecas nelielas minoritātes, kuras pārstāvju
skaits nesasniedz pat divus procentus no iedzīvotāju kopējā
skaita. Taču konvenciju neattiecina uz citām nacionālajām
minoritātēm divpadsmit procentiem no iedzīvotāju
kopskaita , tostarp aptuveni pusmiljona somu.
Paredzu,
ka Latvijā būs diskusijas par to, kas ir mazākumtautības. Taču
te jāņem vērā citu valstu precedenti. Arī Austrijā
konvencija attiecināta uz sešām tradicionālajām minoritātēm,
kuras kopskaitā veido nepilnus divus procentus no valsts iedzīvotāju
skaita, bet neattiecas uz aptuveni pusmiljonu nepilsoņu.
Būtiski
ir arī kritēriji, ko izvēlamies, definējot mazākumtautības.
Zviedrija noteikusi: minoritātēm jābūt ilglaicīgām un vēsturiskām
saitēm ar Zviedrijas valsti. Oficiālā ziņojumā to skaidro
šādi: Zviedrijas valdība par minoritāti atzīst tās tautības,
kuru kultūra Zviedrijā pastāvējusi pirms 20. gadsimta. Līdzīgi
rīkojusies Vācija, skaidrojot, ka par mazākumtautībām
piederošiem tiek uzskatīti, teiksim, sorbi, dāņi, čigāni,
kas mīt tradicionālajās senču apmešanās vietās.
Tā
ka apsolu Saeimas deputātus nodrošināt ar vispilnīgāko un
detalizētāko analīzi par konvenciju un pieredzi, kādu,
ratificējot konvenciju, Latvija varētu pārņemt no citām
valstīm.
Ja
pavasarī ārlietu ministrs nosūtīs konvenciju ratifikācijai
Saeimā, integrācijas sekretariāts par konvenciju sāks aktīvu
izskaidrošanas darbu, lai novērstu dezinformāciju. Jārēķinās,
ka politisku iemeslu dēļ mēģinājumi dezinformēt sabiedrību
noteikti būs.

|