Partiju
bruņošanās sacensība jāaptur
Publicēts portālā
politika.lv
2003. gada 10. februārī
Kā mazināt naudas
nozīmi politiskajos procesos? Es uzskatu, ka Latvijai nekas cits
neatliks kā iet to ceļu, kuru ir veikušas daudzas Rietumeiropas
valstis, t.i. jāierobežo apmaksājamā priekšvēlēšanu reklāma.
Ainars Latkovskis, Saeimas deputāts (Jaunais
laiks), Korupcijas, kontrabandas un organizētās noziedzības
novēršanas un apkarošanas uzraudzības komisijas priekšsēdētājs.
Projekta Atklāti
par 8.Saeimas priekšvēlēšanu kampaņas finansējumu rezultāti
skaidri norāda uz divām būtiskām iezīmēm, kuras raksturo
priekšvēlēšanu kampaņas un pašas vēlēšanas Latvijā. Šīs divas
būtiskās iezīmes ir partiju priekšvēlēšanu izdevumu pieaugums no
vēlēšanām uz vēlēšanām un tas, ka partiju iegūto vietu skaits
Saeimā vairumā gadījumu ir atkarīgs no ieguldītajiem finansu
līdzekļiem priekšvēlēšanu kampaņās. Pēdējo labi pamato Latvijas
Pirmās partijas, Zaļo un Zemnieku savienības un Tautas partijas
piemēri.
Priekšvēlēšanu
kampaņas kopējās izmaksas 8.Saeimas vēlēšanās sastādīja 6,3
miljonus, kas bija gandrīz četras reizes vairāk nekā politiskās
partijas tērēja 7.Saeimas vēlēšanās. Šāds straujš izmaksu
pieaugums ir saistīts ar faktu, ka Latvijas politiskās partijas
ir jau sen pamanījušas tiešu sakarību starp priekšvēlēšanu
kampaņā izdotajiem līdzekļiem un piesaistītajām vēlētāju balsīm.
Tas partiju vidū ir izraisījis bruņošanās sacensību, kurā
mērķis, t.i. nonākšana pie varas, bieži vien attaisno līdzekļus.
Tiek darīts viss iespējamais, lai piesaistītu tā saucamos
svārstīgos vēlētājus, kuru skaits Latvijā ir nesamērīgi liels.
Tāpēc mani kā
Saeimas Korupcijas, kontrabandas un organizētās noziedzības
novēršanas un apkarošanas uzraudzības komisijas priekšsēdētāju
uztrauc divi jautājumi. Pirmkārt, kāpēc Latvijas politiskās
partijas ir gatavas maksāt tik augstu cenu par varu? Otrkārt,
vai Lielās Naudas klātbūtne priekšvēlēšanu kampaņās tomēr
nepadara politiķus atkarīgus no naudas devējiem? Netiešu atbildi
uz maniem jautājumiem jau 2000.gadā sniedza Pasaules Bankas
pētījums Pretkorupcija pārejas periodā, kurā pirmo reizi
attiecībā uz Latviju parādījās termins valsts sagrābšana.
Latvijas valsts sagrābšanas reputācija, privātajām interesēm
nelikumīgi ietekmējot likumus, noteikumus un lēmumus,
pētījumā tika samērā cieši saistīta ar spēcīgām partiju sponsoru
interesēm.
Pēc 7.Saeimas
vēlēšanām, t.i. 1999.gada vasarā, politologs Jānis Ikstens veica
11 lielāko partiju līderu aptauju. Šī aptauja izgaismoja partiju
finansēšanas aspektus, kuri norāda uz to, ka partiju sponsori ar
naudu, turklāt lielu, tāpat vien nesvaidās. Vairums intervējamo
faktiski apstiprināja, ka sponsori vēlas saņemt dividendes no
savām investīcijām politiskajās partijās. Astoņi respondenti
atzina, ka potenciālie sponsori bieži izvirza ekonomiskas vēlmes
vai pat prasības. Turklāt triju partiju pārstāvji pauda, ka
savureiz partijām ir bijis jāatsakās no saviem politiskajiem
principiem, lai apmierinātu sponsoru intereses, atzina
J.Ikstens.
Atļaušos apgalvot,
ka Lielās Naudas klātbūtne priekšvēlēšanu kampaņās rada
labvēlīgu vidi korupcijai. Politiķi bieži vien ir spiesti meklēt
ceļus kādā veidā atdarīt dāsnajiem ziedotājiem, pateicoties kuru
naudai viņi ir nokļuvuši pie varas. Likums par aptieku darbības
ierobežošanu vai Likums par zemāku nodokļu noteikšanu brīvostām
ir daži, kaut gan nepierādīti, šādas pateicības piemēri, par
kuriem savulaik plaši ziņoja masu mediji. Vēl klasiskāki ir
piemēri ar valsts un pašvaldību pasūtījumu konkursu
uzvarētājiem.
Kā mazināt naudas
nozīmi politiskajos procesos? Tāds ir jautājums, uz kuru
8.Saeimas politiķiem būtu jārod atbilde vēl līdz nākamajām
pašvaldību vēlēšanām, lai tās nekļūtu par jaunu lēcienu partiju
bruņošanās sacensībā. Es uzskatu, ka Latvijai nekas cits
neatliks, kā iet to ceļu, kuru ir veikušas daudzas Rietumeiropas
valstis, t.i. jāierobežo apmaksājamā priekšvēlēšanu reklāma.
Izvietojot reklāmas televīzijā un radio pirms 8.Saeimas
vēlēšanām partijas iztērēja aptuveni 2,5 miljonus latu,
neskaitot izdevumus par reklāmu sagatavošanu un reklāmās
iesaistīto mākslinieku, kā piemēram grupas Prāta vētra,
apmaksu, kas noteikti nebija lēta. Savukārt reklāmas izvietošana
presē partijām maksāja 1 miljonu latu. Tās ir milzīgas summas,
kuras nākotnē varētu ierobežot, izdarot izmaiņas likumos par
partiju finansēšanu un priekšvēlēšanu aģitāciju. 8.Saeimas
vēlēšanu izdevumu analīzē ļoti precīzi pateikts: ja partiju
finansēšanas likumdošana paliks nemainīga, sagaidāms, ka
politisko partiju izdevumi nākamajās vēlēšanās pieaugs arvien
straujāk, jo vilinājums iztērēt pēc iespējas vairāk ir
milzīgs.
No ierobežojumiem
nav ko baidīties, jo tādi pastāv visās modernās demokrātijās,
ieskaitot tādu vārda brīvību mīlošu valsti kā ASV. Pastāv
vairāki ierobežojumu veidi jeb pieejas, ko valstis ir
izvēlējušās. Radikālākais būtu pilnīgs apmaksātās politiskās
reklāmas aizliegums elektroniskajos medijos, kā tas pastāv
Lielbritānijā, Čehijā, Francijā un vēl atsevišķās valstīs.
Arguments, ka šāds aizliegums ir cilvēktiesību pārkāpums (vārda
brīvības liegšana) neiztur kritiku, jo vairākās Eiropas valstīs
šādas tiesu prasības ir jau tikušas noraidītas. Plaši izplatīts
veids kā samazināt partiju tēriņus priekšvēlēšanu laikā ir
ierobežot apmaksātās politiskās reklāmas laika un telpas
daudzumu, vienlaicīgi atvēlot lielāku bezmaksas raidlaiku
sabiedriskajā televīzijā un radio.
Šobrīd, kad jau ir
norimušas kaislības ap 8.Saeimas vēlēšanām un pašvaldību
vēlēšanas vēl ir tālu, būtu īstais laiks pie Korupcijas,
kontrabandas un organizētās noziedzības novēršanas un
apkarošanas uzraudzības komisijas izveidot darba grupu, lai
atrastu vislabāko risinājumu partiju priekšvēlēšanu izdevumu
samazināšanai. Bez pozīcijas un opozīcijas deputātiem darba
grupā būtu jāpiedalās arī masu saziņas līdzekļu un sabiedrisko
organizāciju pārstāvjiem, kā arī 8.Saeimas vēlēšanu kampaņas
izdevumu pētījuma autorei. Uzskatu, ka diskusiju rezultātā var
panākt kompromisu, kas būtu pieņemams gan partijām, gan masu
saziņas līdzekļiem, gan mūsu vēlētājiem. Tas mazinātu sponsoru
pārmērīgo ietekmi politikā un daļēji atbrīvotu vēlētājus no
psiholoģiskās ietekmēšanas ar reklāmas palīdzību.

|