Latvija
postkomunisma žņaugos. Cik ilgi vēl?
Diena,
pirmdiena,
1. oktobris (2007)
Tie vairāk nekā
338 000 vēlētāju, kas piedalījās šā gada 7.jūlija diemžēl tā arī
kvorumu nesavākušajā tautas nobalsošanā, izmantoja savas pilsoņa
tiesības un arī pienākumu ietekmēt politiskos procesus valstī.
Šāds Latvijas nākotnē ieinteresēto cilvēku skaits, kas tālu
pārsniedz jebkuras politiskās partijas atbalstītāju daudzumu
liecina, ka arī Latvija beidzot vismaz mēģina izrauties no
ieilgušā postkomunisma posma un spert soļus pretim patiesai
demokrātijai.
Politisko krīžu laikmets
Te
jāpaskaidro, ka jēdziens
"postkomunisms"
parādījās apritē pēc PSRS sabrukuma, kad kādreiz PSRS ietekmes
sfērā bijušās valstis un arī Baltija atguva neatkarību. Tas
sabiedrības pārvaldes un ekonomiskais modelis, kura laikā
notiktu pāreja no vecās sistēmas uz rietumvalstīs pieņemto
demokrātijas modeli, arī bieži tika salīdzināts ar tādu valstu
kā Portugāle vai Spānija atteikšanos no diktatūras pagājušā
gadsimta otrajā pusē, gan uzsverot, ka līdzība ir tikai daļēja.
Analizējot Austrumeiropā, pie
kuras šajā gadījumā pieskaitāma arī Latvija, notiekošos
politiskos procesus, redzama virkne tendenču, kas liecina par
dziļu krīzi postkomunisma sabiedrībās. Lai arī reģiona valstis
ir kļuvušas par Eiropas Savienības un NATO dalībniecēm, tās
saskaras ar politiskām krīzēm un ekonomiskām problēmām, cerētā
stabilitāte vai vispārējs uzplaukums nav iestājušies un tas
liecina - lai arī postkomunisms pārdzīvo ne labākās dienas, ar
pāreju uz demokrātiju nesokas tā, kā sākotnēji cerēts.
Postkomunisma
vispārējās tendences
Postkomunismaa
valstīs joprojām ir raksturīga tādu politisko spēku pastāvēšana,
kuri balstās uz personībām, nevis uz konkrētiem sabiedrības
slāņiem un ideoloģiju, ļoti zemā līmenī ir arī politiskās
opozīcijas un pozīcijas sadarbības mehānismi. (Atsevišķi
eksperti mēdz uzsvērt arī pretrunas starp parlamentu un
prezidentu ietekmi.) Vairāk vai mazāk zīmīga ir arī birokrātijas
un pie varas esošo politiķu ciešā sadarbība ar ekonomiski
ietekmīgu cilvēku saujiņu un no tās izrietoša korupcija.
Vēl ekonomikā
postkomunisma laikmetu raksturo kādreizējo valsts īpašumu
privatizācijas ceļā iegūto bagātību lielā ietekme uz politiku,
kuras rezultātā daudzviet reģionā ir klasiskā rietumu
kapitālisma standartiem pilnībā neatbilstošas nodokļu sistēmas.
Viens no spilgtākajiem
neatbilstības piemēriem ir tieši Latvija, kur pretēji loģikai
galvenie nodokļu maksātāji ir strādājošie un līdz ar to darba
devēji, savukārt tādas bagātības izpausmes kā lielie zemes
īpašumi, dividendes vai kapitāli ar nodokļiem tiek aplikti
minimāli vai bieži vispār nemaz, lai gan šāda politika
ievērojami bremzē ražošanas, kura ir jebkuras ekonomikas pamats,
attīstību. Šķiet, konkrētus piemērus no Latvijas ikdienas vai
katrai no pieminētajām tendencēm ikviens var atrast pats un
bieži gandrīz neierobežotā daudzumā, tādēļ tos uzskaitīt nav
nozīmes.
Kur ir izeja?
Lai arī situācijas
raksturojums šķiet padrūms, problēmas risinājums neatrodas aiz
trejdeviņiem kalniem. Vispirms jau Latvija tomēr pieder pie
eiroatlantiskajām struktūrām, kuras izvirza noteiktas
demokrātiskas prasības. Protams, mūsu vietā neviens neko nedarīs
savas problēmas nāksies atrisināt pašiem, taču šī piederība
atstāj vērā ņemamu iespaidu uz gados jauniem cilvēkiem, un visas
pazīmes liecina, ka jau pavisam drīz pašreizējā situācija vairs
nešķitīs pieņemama ne tikai nepilniem 340 000 vēlētāju, bet
daudz lielākam skaitam cilvēku.
Otrs ceļš pretim
demokrātiskai sabiedrībai ir politisko partiju biedru skaita
palielināšanās, pārvēršot tās no izredzēto klubiem par
masveidīgām organizācijām ar skaidru ideoloģiju, kur lēmumus
pieņem nevis šaurā lokā, bet atklāti izdiskutējot biedru vidū.
Tāpat līdzīgi domājošo partiju konsolidēšanās padarīs Latviju
neatkarīgu no tā dēvētajām izšķirošā mazākuma partijām, kuru
vienīgais mērķis ir ar dārgu reklāmas kampaņu starpniecību
iekļūt parlamentā vai pilsētu domēs, lai pēc tam varētu izvirzīt
nesamērīgas prasības.
Ainars Latkovskis,
9. saeimas deputāts, frakcija Jaunais laiks

|