Cīņa pret noziedzību kā
formalitāte
Ainars Latkovskis, (JL) Saeimas
deputāts. Latvijas Avīze, 23. janvāris (2008)
Par vienu no ļoti būtiskiem priekšnosacījumiem tiesiskuma
uzlabošanā Latvijā tiek uzskatīta grozījumu pieņemšana
Kriminālprocesa likumā, kas atbrīvotu no kriminālatbildības
likumpārkāpumus izdarījušus noziedzīgu grupējumu locekļus, ja
tie liecinātu par smagiem un sevišķi smagiem, arī ekonomiskiem,
noziegumiem un ļautu pārtraukt visa grupējuma darbību.
Vienlaikus valdošā koalīcija acīmredzami nav ieinteresēta
izmaiņās, iespējams, tādēļ, ka tas varētu apdraudēt daudzus
šobrīd ietekmīgus cilvēkus.
Piemēram, bijušais Saeimas Juridiskās komisijas priekšsēdētājs,
bet tagad jau iekšlietu ministrs Mareks Segliņš iespējamos
grozījumus Kriminālprocesa likumā uzstājīgi dēvē par stukaču
likumu, cenšoties piešķirt šiem grozījumiem amorālu un negatīvu
jēgu. Būtībā iekšlietu ministrs dara visu, kas viņa spēkos, lai
bremzētu smagu noziegumu atklāšanai būtiska likumprojekta
pieņemšanu.
Ne
tikai Segliņa kungs, bet vēl virkne pie varas esošu politiķu
centīgi sagroza ieceres jēgu, zīmējot dažādas absurdas
situācijas un izplatot melīgu informāciju, lai gan pamatdoma ir
vienkārša un skaidra - gadījumā, ja kāds no mafijas stila
grupējuma dalībniekiem piekrīt sniegt liecības, kuru rezultātā
tiek neapstrīdami (kas ļoti svarīgi) pierādīta smagākus
noziegumus izdarījušu grupējuma dalībnieku vaina, viņš kļūst par
apsūdzības galveno liecinieku un saņem no prokuratūras
atbilstošas garantijas, ka tiks atbrīvots no kriminālatbildības
un nonāks policijas aizsardzībā.
Atbilstoši likumprojekta iecerei, liecinieki netiek atbrīvoti no
atbildības par sevišķi smagiem vardarbīgiem noziegumiem,
piemēram, slepkavības un princips arī neattiecas uz
noziedzniekiem, kas ierodas nožēlot grēkus, ja vien viņi nav
gatavi sniegt liecības, kas pilnā mērā palīdzētu atklāt smagus
noziegumus izdarījušu grupējumu un šādi apturēt tā turpmākās
darbības. Tiek domāts arī par nopietnu liecinieku aizsardzības
programmu Eiropas mērogā. Tieši pēc šādiem principiem notiek
cīņa ar organizēto noziedzību gan Amerikas Savienotajās Valstīs,
gan virknē Eiropas valstu, ieskaitot ar savu mafiju slaveno
Itāliju. Metode arī starptautiskajā līmenī ir atzīta par pašu
efektīvāko organizētās noziedzības apkarošanas veidu un
lēmums
par atbalstu šādiem principiem top arī Eiropas Padomē.
Pašmāju pie varas esošie politiķi tikmēr bremzē likuma
pieņemšanu, nekonkrēti izsakoties par nepieciešamību pēc plašām
diskusijām, ekspertu uzklausīšanas utt. Tomēr skaļākais
pretarguments skan, ka vainas pakāpi var noteikt tikai tiesa,
nevis prokuratūra. Ja pienākums tiešām tiks uzticēts tiesai, tad
ieceri var uzskatīt par noraktu, jo situācija nekādi nesekmēs
potenciālo apsūdzības liecinieku vēlmi runāt viņiem nebūs
nekādu garantiju, ka sniegtās liecības uzlabos viņu stāvokli.
Latvijas tiesu sistēmas aizkulises nevieš uzticību, īpaši, ņemot
vērā pēdējā laika posma skandālu virkni.
Šādu pilnvaru nodošana prokuratūrai, protams, rada arī virkni
risku, tādēļ ir nepieciešami efektīvi un neatkarīgi kontroles
mehānismi, lai līdz minimumam samazinātu korupcijas vai
izmeklējamo noziegumu klusas un nemanāmas aizmiršanas iespējas.
Šādu mehānismu pieņemšana būtu nākamais solis, tāpat tiktu
veiktas arī citas izmaiņas likumdošanā, lai novērstu visas
pretrunas.
Neuzņemos apgalvot, ka daļa
valdošās koalīcijas politiķu un ne viena vien augsta amatpersona
ir ieinteresēti Kriminālprocesa likuma antimafijas normu
nepieņemšanā vai to padarīšanā par bezjēdzīgām, jo tad pastāvētu
iespēja, ka viņiem pašiem nāktos stāties tiesas priekšā. Šādas
aizdomas, protams, pastāv, taču tā kā nav liecinieku, nav arī
pierādījumu. Taču, ja stātos spēkā atbilstoši un kompleksi
likuma grozījumi, ne vienam vien šobrīd ietekmīgam uzņēmējam,
kas vienlaikus darbojas arī politikā, rastos ļoti nopietnas
problēmas. Vienlaikus, ja šie cilvēki ir arī koalīcijas partiju
faktiskie sponsori, par viņiem veikta izmeklēšana, kā arī
noziedzīgā ceļā iegūtu līdzekļu arests sašķobītu gan varas
partiju jau tā ļoti zemo autoritāti, gan lielā mērā samazinātu
to iespējas ieguldīt milzu līdzekļus nepiepildāmu solījumu
došanā vēlētājiem. Tādēļ arī pozitīva un demokrātiskās valstīs
ļoti izplatīta noziedzības apkarošanas metode Latvijā sastopas
ar izmisīgu un nekaunīgu likumdevēju pretestību.

|