Pasta glābšana vai izzagšana?
Ainars Latkovskis, (JL) Saeimas
deputāts. Latvijas Avīze, 26. februāris (2008)
Nesen tika nomainīta Satiksmes ministrijas pārziņā, faktiski uz
izputēšanas robežas esošā Latvijas Pasta (LP) vadība,
taču daudz svarīgāks ir fakts, ka tika paziņots LP glābšanai
tiks dibināts jauns uzņēmums Pasta banka, kuru veidos
Latvijas uzņēmums Mono grupa un franču konsultantu
korporācija CVA. Daudzas
pazīmes liecina, ka šī uz ļoti neskaidriem nosacījumiem balstītā
projekta stenotājs bija zināms jau iepriekš, tāpat
ideja nodot jaunajai bankai pasta nodaļu tīklu visā Latvijā rada
neslēptas bažas, ka šis pasākums iecerēts kā LP vērtīgāko
īpašumu slēpta privatizācija.
Alkoholisko dzērienu tirgotājs Mono grupa ir uzņēmums,
kas bijis iesaistīts virknē interesantu darījumu, un acīmredzami
tieši Mono grupa būs topošās Pasta bankas
finansētājs, kaut gan oficiāli ieguldīt līdzekļus sola abi
uzņēmumi, esot tikai jāvienojas par daļām. Tomēr pastāv
nopietnas aizdomas, ka CVA šajā gadījumā ir piesaistīts, pie kam
vispār bez jebkāda nolikuma, tikai kā konsultants, kurš,
visticamāk, nekādus līdzekļus bankas izveidē ieguldīt negrasās,
jo līdzīgos gadījumos konsultantu kompānijas nepiedalās ar
finansējumu, bet tikai saņem komisijas maksu par saviem
pakalpojumiem.
Atmetot visas šaubas par projekta īstenotāju reputāciju un
mēģinot noticēt, ka Satiksmes ministrijai šajā gadījumā ir
vienalga, kas veido Pasta banku, galvenais, lai kāds to
darītu (un pieļaujot, ka no līdzdalības pasākumā pēc pārrunām ar
Satiksmes ministriju atteikusies DnB
NORD banka šādi ir rīkojusies
tikai ekonomisku apsvērumu, nevis kādu zemūdens akmeņu dēļ),
paliek jautājums kāda ir attiecīgo uzņēmumu ieinteresētība
nodarboties ar norēķiniem, ko līdz šim veica
faktiski bankrotējušais LP?
Satiksmes ministrs
Ainars Šlesers un abu uzņēmumu pārstāvji sola, ka
Pasta bankā tiks
ieguldīti līdz pat 50 miljoniem eiro, ko izlietos, lai
restrukturizētu LP zaudējumus nesošo sistēmu. Pasta banka
savā pārziņā pārņems nodaļu tīklu visā Latvijā, kas
uzņēmumam ik gadu nes 4 miljonus latu lielus zaudējumus, tāpat
no LP tikšot nodalīts Maksājumu pakalpojumu dienests, kura
resursus izmantos jaunajā bankā. LP jaundibinātajā bankā
paredzēts iegūt vismaz 10 % un pasts būs pārstāvēts arī bankas
valdē un padomē. Banka, kā jau finanšu struktūra, gatavojas
pelnīt ar finanšu pakalpojumiem, tomēr pilsētās konkurence šajā
ziņā ir liela, un, ja arī Pasta banka faktiski kļūs par
monopolistu laukos, perspektīvas nešķiet vilinošas.
Tomēr ja paskatās uz Šlesera līdzšinējo darbību (kaut vai sen
aizmirstajiem centieniem par katru cenu izgādāt trešo GMS mobilo
sakaru licenci nevienam nezināmai kompānijai no Libānas), daudz
kas kļūst skaidrāks. Likums aizliedz LP privatizāciju, tomēr
likums ļauj LP ar uzņēmuma pārziņā esošajiem valsts īpašumiem
rīkoties pēc saviem ieskatiem tos ieķīlājot, ieguldot jaunos
uzņēmumos utt. To, ko nevar izdarīt ar stratēģiska valsts
uzņēmuma kapitāldaļām, šis pats uzņēmums bez Ministru kabineta
akcepta var izdarīt ar nekustamajiem īpašumiem un
infrastruktūru.
Līdz ar to Pasta bankas veidošana var izvērsties par
slēptu vērtīgāko īpašumu privatizācijas procesu, pie kam
nepavisam nav obligāti, lai ēkas vai zemes uzreiz nonāktu bankas
galveno akcionāru īpašumā. Pilnībā pietiks ar to, ka LP
uzņemsies virkni nerealizējamu finanšu saistību, kā garantiju
ieķīlājot savā pārvaldījumā esošos īpašumus, kas pēc tam lēnām
un nemanāmi mainīs īpašnieku likums to neliedz. Kad bankas
rīcībā esošo īpašumu vērtība šķitīs pietiekama, Pasta banka
vienkārši tiks pārdota, bet peļņa sadalīta. Vai arī tikpat
nemanāmi tiks iztirgoti jauniegūtie īpašumu tās vairs ir tikai
nianses.
Vienlaikus jāsaka, ka līdzšinējā Latvijas privatizācijas
prakse rādās daudz drūmāka, nekā iepriekš atainotais
scenārijs. Iedzīvošanās uz valsts rēķina parasti notiek
tādējādi, ka sevi par investoriem nodēvējušie darboņi iegulda
pasākumā nevis savu naudu, bet gan aizņemas līdzekļus
komercbankās, pretim ieķīlājot ne jau savus īpašumus (kā nav,
vai arī tie ir apķīlāti citās bankās), bet šajā gadījumā LP
īpašumus, uzliekot visas saistības pastam. LP var nākties ik
mēnesi atmaksāt šo aizņēmumu, līdz tas kaut kādu iemeslu dēļ
nespēs pildīt saistības, un ieķīlātie īpašumi var nonākt
privātuzņēmējiem draudzīgu banku rokās.
Protams, viss šeit teiktais ir tikai iespējamība un apgalvot, ka
Pasta bankas veidotājiem tiešām ir šādi nolūki, nevienam
nav tiesību, taču konkursa neesamība par bankas veidošanu, dziļā
slepenībā turēti šīs bankas veidošanas nosacījumi, nepilnības
likumdošanā, kas jau ne reizi vien tikušas izmantotas ne jau
nodokļu maksātāju labā un vēl virkne citu iemeslu atstāj vietu
šaubām. Lai šādu šaubu nebūtu, nepieciešams izsludināt konkursu
par Pasta bankas veidošanu ar skaidriem nosacījumiem,
tieši tāpat, arī skaidri jānosaka, kādas tiesības ir tās
veidotājiem. Pretējā gadījumā šī banka tiešām var izrādīties
tikai kārtējais valsts izzagšanas projekts.

|