Kāpēc finanšu
ministrs joprojām klusē?!
Diena,
21. oktobris (2008)
Iespējams,
daudziem vēl atmiņā palikuši šā gada sākuma notikumi, kad
Vācijas prokuratūra kopīgi ar šīs valsts izlūkdienestu no kāda
Lihtenšteinas lielākās bankas Liechtenstein Global Trust
Treuhand (LGT) bijušā darbinieka iegādājās šīs bankas
klientu datubāzi, lai uzzinātu to Vācijas pilsoņu vārdus, kuri
izmanto mazās kaimiņvalsts finanšu likumdošanu, lai izvairītos
no nodokļu maksāšanas dzimtenē.
Skandāls tolaik
sacēlās liels un ātri ieguva starptautisku skanējumu, jo Vācijas
puse ne tikai paziņoja, ka piespiedīs Lihtenšteinu pārtraukt
šajā valstī kopš 1926.gada pastāvošo iespēju atvērt anonīmus
finanšu fondus, bet arī dalīsies iegūtajā informācijā ar visām
ieinteresētajām draudzīgajām valstīm.
Teorija un
prakse
Lihtenšteinas likumdošanas īpatnību dēļ kopš 1926.gada jebkurš
varēja izmantot šīs valsts starpniekuzņēmumu pakalpojumus, lai
reģistrētu anonīmu fondu, kuru starpnieks pārvaldīs, atbilstoši
faktiskā īpašnieka rīkojumiem ieguldot līdzekļus vērtspapīros
utt. Fondi maksā vietējos nodokļus, taču tie brīvprātīgi
neinformē par saviem patiesajiem īpašniekiem un viņu ienākumiem
valstīs, no kurām tie nākuši. Arī pieprasot informāciju
oficiāli, ārvalstu institūcijām jārēķinās, ka ar atbildi neviens
nesteigsies un, ja vien pieprasījums nebūs noformēts pietiekami
precīzi, tā var arī izpalikt.
Teorētiski gan "banku noslēpuma" jēdziens Lihtenšteinā jau
pašlaik neeksistē, jo tā tāpat kā lielākā daļa valstu,
ievērojami paplašināja pieeju informācijai par noguldījumiem uz
cīņas pret terorismu lielā viļņa. Pirms sešiem gadiem Šveice un
Lihtenšteina pakļāvās Amerikas Savienoto Valstu, kuras
pieprasīja finanšu sistēmas atklātību un caurspīdīgumu,
spiedienam.
Procesu kontrolē īpaša organizācija FATF (Financial Action
Task Force on Money Laundering starptautiska grupa cīņai
pret naudas līdzekļu atmazgāšanu). Tādējādi Eiropā nav iespējams
atvērt rēķinu bankā, neidentificējot sevi. Pat ja bankas
ierindas darbinieki paliek neziņā par konta īpašnieka personību,
banku vadība jebkurā brīdī var noskaidrot kontu atvērušā cilvēka
personību vai organizāciju.
Atbilstoši vispārpieņemtajām normām bankām arī nav tiesību
atteikties sniegt savu mītnes valstu tiesībsargājošajām iestādēm
informāciju par kontiem, jo īpaši par līdzekļu
pārskaitījumiem, kas veikti, izmantojot šos kontus. Savukārt,
lai atklātu informāciju par līdzekļu kustību citai valstij,
parasti tiek slēgti līgumi par savstarpēju tiesisko palīdzību.
Šo līgumu ietvaros vienas valsts tiesībsargājošās struktūras
atbilstoši savai likumdošanai nosūta pieprasījumu otrai valstij
un, ja tās likumdevēji atzīst pieprasījumu par pamatotu, tas
tiek pāradresēts uz bankām, kuras nevar izvairīties no konkrētu
atbilžu sniegšanas.
Pārsniedz izdevumus
Atgriežoties pie Vācijas varas iestāžu rīcībā nonākušās
datubāzes, būtiskākais ir tas, ka šo iespēju iegūt informāciju
par nodokļu nemaksātājiem nekavējās izmantot vairāki desmiti
valstu. Daudzās joprojām turpinās izmeklēšana saistībā ar
izvairīšanos no nodokļu maksāšanas. Pašā Vācijā ar "grēksūdzēm"
tiesībsargājošajās iestādēs ierādās vairāk nekā tūkstotis
nodokļu nemaksātāju rezultātā valsts kasē atgriezās vairāk
nekā 300 miljoni eiro.
Izmeklēšanu, balstoties uz Vācijas piešķirto informāciju, sāka
tādas valstis kā ASV, Lielbritānija, Francija, Austrālija,
Itālija, Zviedrija, Kanāda, Jaunzēlande, Austrālija, Grieķija,
Spānija un vēl virkne citu valstu.
Dažos gadījumos informācija no vāciešiem tika pirkta pat par
naudu, citos nodota kādu vienošanos rezultātā, taču visos
gadījumos rezultāts bija viens ieņēmumi daudzkārt pārsniedza
izdevumus. Piemēram, Vācijas slepenais dienests par datubāzi
samaksāja 4,2 miljonus eiro (pēc preses ziņām), taču atgūtie 300
miljoni eiro un ļoti ticama iespēja, ka daudziem potenciālajiem
nodokļu nemaksātājiem ir zudusi apetīte doties uz Lihtenšteinu,
šos izdevumus atsver ar uzviju. Līdzīga situācija ir arī citur.
Arī no Latvijas Lihtenšteinas banku virzienā mēdz pazust
ievērojami līdzekļi. Atceramies kaut vai Latvenergo trīs miljonu
lietu un toreizējā šīs lietas Saeimas parlamentārās izmeklēšanas
komisijas vadītāja Andreja Panteļejeva mīklaino naudas
parādīšanos kontā, kuru tur ieskaitīja kāda Lihtenšteinā
reģistrēta firma.
Arī pavisam nesenos notikumus, kad Lihtenšteinas tiesa sāka
kriminālprocesu pret Ventspils mēru Aivaru Lembergu un viņa dēlu
Anriju Lembergu par naudas atmazgāšanu un tā ietvaros apķīlāja
mantu, kas atradās kontos Lihtenšteinā abiem Lembergiem
piederošajos uzņēmumos.
Tomēr šīs ir skaļākās, bet noteikti ne vienīgās lietas, kuras
saistītas ar Lihtenšteinas vārdu un Latvijas iedzīvotājiem.
Noteikti ir ļoti daudz lietu, par kuru tālāko likteni
informāciju vai nu neizdodas iegūt vispār, vai arī tā ir tik
skopa, ka nekādus īpaši sakarīgus secinājumus mūsu tiesībsargi
nevar (vai nevēlas) izdarīt. Tāpēc mums pēc vāciešu piedāvātās
iespējas piekļūt Lihtenšteinas lielākās bankas datubāzei
vajadzētu stāvēt pirmajiem rindā.
Taču partijām pietuvināto "naudasmaisu" intereses Latvijā
acīmredzami stāv pāri visam, jo atbildīgās amatpersonas gluži
vai izliekas nezinām par šādas iespējas esamību.
FM klusējošā iniciatīva
Jau šā gada martā sāku interesēties par to, kas tiek darīts, lai
reaģētu uz Vācijas valdības izteikto piedāvājumu. Pēc Latvijas
institūcijām raksturīgās "futbolēšanas" tik vien izdevās
noskaidrot, ka iniciatīvu šajā jomā it kā uzņēmusies Finanšu
ministrija. Taču nu jau kopš vasaras sākuma atbildes vietā no
finanšu ministra A.Slaktera esmu saņēmis daudznozīmīgu
klusēšanu.
Jācer, ka šī klusēšana sniegs taustāmus rezultātus un Latvijas
budžetā atgriezīsies no valsts dažādu shēmu rezultātā
aizplūdušie līdzekļi, kas tieši patlaban spiedīgajos budžeta
apstākļos varbūt sniegtu iespēju valdībai pildīt dotos solījumus
mediķiem, policistiem un pensionāriem.
Sliktākajā gadījumā jācer, ka Finanšu ministrija vismaz spēs
sniegt kaut nedaudz ticamu atbildi, kamdēļ tas nav iespējams.
Ainars Latkovskis,
Saeimas deputāts, frakcija Jaunais laiks

|