Minareti
un padomju okupācijas mantojums
05.12.2009., Latvijas Avīze
Nupat viena
Eiropas valsts starptautiskā līmenī pacēla imigrācijas problēmu,
refrendumā nobalsojot par turpmāku minaretu būvniecības
aizliegšanu tās teritorijā. Šāds solis tika sperts tur, kur to
gaidīja vismazāk izsenis neitrālajā un labklājīgajā Šveicē,
kura vēsturiski ir slavena ar spēju apvienot vienā valstī dažādu
tautību pārstāvjus tikai valsts valodas vien Šveices
Konfederācijas 26 kantonos ir četras tikpat, cik minaretu visā
valstī pirms referenduma, un kur arī tie paši ir tikai
simboliskas būves, jo netiek izmantoti ticīgo aicināšanai uz
lūgšanām. Objektīvi vērtējot, nav arī īsti ko aicināt, jo
lielākā daļa Šveices 300 400 tūkstoši musulmaņu (pēc dažādiem
datiem) ir ieceļotāji no Balkāniem un Albānijas, kuriem rituālu
ievērošana nenozīmē pārāk daudz.
Vienlaikus tieši pret minaretu simbolismu, nevis pret noziedzību
un bezdarbu ieceļotāju vidū vai viņu radīto spiedienu uz valsts
sociālo budžetu vērsās referenduma galvenie iniciatori,
nacionāli labējā Šveices Demokrātiskā Centra savienība (dēvēta
arī par Tautas partiju). Atsevišķos preses izdevumos referenduma
iniciatori gan tiek dēvēti par ultralabējiem populistiem, taču
māc pamatotas šaubas par šādu apgalvojumu patiesumu, jo partijai
ir lielākā frakcija Šveices parlamentā (62 vietas no 200), un tā
arī ir uzvarējusi ne tikai pēdējās, 2007. gada parlamenta
vēlēšanās, bet arī 1999. un 2003. gados.
Kampaņas organizatori, kā jau minēts, nesāka dalīt imigrantus
labajos un sliktajos musulmaņos, neko nerunāja par sieviešu
tiesībām vai noziedzību, bet iztika ar vienkāršu skaidrojumu, ka
minareti ir sveši Šveices kultūrai un simbolizē valsts
islamizāciju. Ja ņem vērā, ka atsevišķi imami (musulmaņu
garīdznieki) neslēpj savu vēlmi ieviest Šveicē šariāta (islāma)
likumdošanu, ar šo juridiski korekto skaidrojumu bija
pietiekami, lai šveicieši referendumā nobalsotu par jaunu
minaretu celtniecības aizliegšanu. Pie kam, atbilstoši Šveices
likumdošanai, lēmumu atbalstīja gan vairākums kantonu, gan
vairākums iedzīvotāju.
Atbilde uz jautājumu, kādēļ referendums noslēdzās tieši šādi, ir
meklējama faktā, ka Šveice ir vienīgā tiešās demokrātijas valsts
Eiropā, kur ikviens svarīgāks jautājums tiek izlemts nevis
politiķu kabinetos, bet gan visas tautas balsojumos. Līdz ar to
līdz absurdam politkorektā Eiropa nav tiesīga šveiciešiem kaut
ko pārmest, jo lēmums ir pieņemts pašā demokrātiskajā no visiem
iespējamajiem veidiem, un tas nav kādu galējo radikāļu vai
sadzīves līmenī izteikts protests. Lai arī oficiālās Eiropas
un citas amatpersonas jau metušās šveiciešus nosodīt, nekādu
reālu iespēju ietekmēt Šveices viedokli tām nav, jo tiešā
demokrātija nepieļauj politiķu vai ierēdņu dominēšanu pār
vēlētāju interesēm.
Kādas būs Šveices referenduma ilgtermiņa sekas vismaz Eiropas
mērogā, šobrīd vēl nav iespējams pateikt. Šveices velētāji gan
ir uzskatāmi parādījuši, ka pārspīlētie politkorektums un
tolerance ir tikai tukši vārdi, un ka no Eiropas nav sanācis un
cerams, ka arī nesanāks tautu kausējamais katls, taču Šveice
arī ir vienīgā tiešā demokrātija Vecajā pasaulē, kura piedevām
vēl nav Eiropas Savienības dalībvalsts (arī pateicoties savai
tiešajai demokrātijai). Ticamāk šķiet, ka vietējām kultūrām
svešo ieceļotāju problēma beidzot tomēr kļūs par atklātu sarunu
tematu Eiropā un novedīs pie konkrētu lēmumu pieņemšanas, nevis
paliks jautājums, par kuru visi zina, taču izvairās skaļi runāt.
Kas būtiski, tad ieceļotāju un islamizācijas problēmas
aktualizēšanās tā dēvētajā vecajā Eiropā un risinājumu meklēšana
ir ļoti svarīga arī Latvijai. Mums netrūkst savu nacionālo un
kultūras problēmu, kuras palikušas kā mantojums no PSRS
okupācijas, un ja Eiropa sāks meklēt zāles pret islamizāciju,
tad arī mūsu lēmumi nacionālo interešu, valstiskumu un kultūras
aizstāvībai kļūs visiem saprotami. It īpaši, ja tie tiks
pieņemti demokrātiskos referendumos.
Ainars Latkovskis,
Saeimas deputāts (JL)

|